Ukraina-kriget fortsätter att påverka poddlyssnandet. Förra veckan mer än fördubblade Aftonbladet Daily sin räckvidd till drygt 360 000 och podden klättrade från plats 5 till 2 på Poddindex. Den är dessutom den största kommersiella podden på listan.
”Det är helt fantastiskt. Otroligt kul att se att det stenhårda jobbet redaktionen lagt ner under lång tid äntligen når ut så brett” säger Niklas Ornerud, som är podcastchef på Aftonbladet till den egna tidningen.
Ekot har gått upp till plats 6 och P3 ID vars senaste avsnitt handlar om Vladimir Putin till plats 9.
Aftonbladet Daily startades för tre år sedan och är nuDe senaste två veckorna har lyssnandet ökat tydligt för aktualitetspoddar som exempelvis Ekot, Konflikt, Europapodden, Radiokorrespondenterna och Godmorgon världen.
Uppdaterad onsdag 23.00 med citat från Aftonbladet.
Poddindex ägs och drivs av Kantar. Själva topplistan på Poddindex.se består av enskild veckas mest populära podcasts, som har en räckvidd på 10 000 lyssnare eller mer. Poddar på Poddindex distribueras av Sveriges Radio, Acast, Bauer Media, Nordic Entertainment Group och Podspace.