
Mediebyråerna förmedlade reklam i poddar för 147,8 miljoner kronor under årets första åtta månader. Det är en ökning med 37,3 procent sedan förra året. Det gör poddar till mediet med den överlägset största försäljningstillväxten.
Samtidigt har förmedlingen av radioreklam gått ned med 5 procent till 453,8 miljoner. Under augusti minskade radioreklamen med 11,8 procent medan poddreklamen ökade med 63,7 procent. Totalt har de två ljudmedierna ökat sina inkomster via mediebyråerna med 2,8 procent i år och med 0,3 procent i augusti.
Jochum Forsell på Hear Mediebyrå säger att nedgången för radion delvis kan förklaras med ökningen för poddarna.
”Att radio backar kan även delvis förklaras av tillväxten inom podcast. Vi ser ännu en månad då medieinvesteringarna kraftigt ökar och hittills i år ökat med 37,3 procent, vilket är den enskilt störst ökningen i Mediebyråbarometern” säger Jochum Forsell.