LYSSNA DIREKT:  Sveriges Radio P1 ¦ P2 ¦ P3 ¦ P4 ¦ P4 Plus ¦ Din Gata ¦ P6 ¦ P2 Musik ¦ Radioapans knattekanal ¦ SR Sápmi ¦ SR Sisuradio ¦ P4 Blekinge ¦ P4 Dalarna ¦ P4 Gotland ¦ P4 Gävleborg ¦ P4 Göteborg ¦ P4 Halland ¦ P4 Jämtland ¦ P4 Jönköping ¦ P4 Kalmar ¦ P4 Kristianstad ¦ P4 Kronoberg ¦ P4 Malmöhus ¦ P4 Norrbotten ¦ P4 Sjuhärad ¦ P4 Skaraborg ¦ P4 Stockholm ¦ P4 Sörmland ¦ P4 Uppland ¦ P4 Värmland ¦ P4 Väst ¦ P4 Västerbotten ¦ P4 Västernorrland ¦ P4 Västmanland ¦ P4 Örebro ¦ P4 Östergötland ¦ NENT Rix FM ¦ Star FM ¦ Bandit Rock ¦ Lugna Favoriter ¦ Power Hit Radio ¦ Bauer Media Group Mix Megapol ¦ Svensk Pop ¦ Lugna Klassiker ¦ Mix Megapol Göteborg ¦ NRJ ¦ Rockklassiker ¦ The Voice ¦ Radio 107.5 ¦ Vinyl FM ¦ Kommersiell radio Retro FM (Malmö) ¦ Närradio Fun Radio (Malmö) ¦ Guldkanalen (Helsingborg) ¦ Guldkanalen (Malmö) ¦ Hit City (Landskrona) ¦ Karlstads Nya Radio ¦ Pop & Rock (Vännäs, Lycksele, Uppsala) ¦ Radio Active (Ystad) ¦ Radio Prime (Strömstad) ¦ Radio Siljan (Mora) ¦ Radio Viking (Ekerö) ¦ Rocket 95.3 (Stockholm) ¦ Skärgårdsradion (Värmdö) ¦ Sveriges Kristna Radio (Stockholm, Södertälje, Kristianstad) ¦ Studentradio Pite FM ¦ Radio AF (Lund) ¦ Radio Båstad ¦ Studentradion 98,9 i Uppsala ¦ Webbradio BPM Malmö ¦ Country Rocks ¦ Dansbandsdax ¦ Dansbandskanalen ¦ Guldkanalen 60-tal ¦ Guldkanalen 70-tal ¦ Guldkanalen 80-tal ¦ Guldkanalen 90-tal ¦ Radio 50 Plus ¦
Nya frekvenser för kommersiell radio

Poddar ökar P3-s totala räckvidd

Lyssnandet på P3-s linjära radiokanal har minskat tydligt de senaste åren. Men det finns samtidigt en stor grupp som bara lyssnar på kanalens poddar, vilket gör att det totala lyssnandet är högre än vad som redovisas i de vanliga räckviddssiffrorna från Kantar Sifo.

Sedan i våras mäter Sveriges Radio den totala räckvidden för olika kanaler och räknar då in både efterlyssning och poddar. P3 når med den här mätmetoden ytterligare 5 procentenheter i åldersgruppen 20-34 år varje dag. Det är alltså 5 procent i åldersgruppen som lyssnar på P3-poddar eller lyssnar i efterhand på P3-program via nätet, men som inte använder sig av FM-kanalen.

Sveriges Radio når dagligen 40 procent i åldersgruppen 20-34 år med alla sina kanaler och poddar. 6 procentenheter använder bara efterlyssning eller poddar.

I hela befolkningen (9-79 år) har SR-s poddar och efterlyssning en daglig räckvidd på 6 procent. Hälften av dessa tar bara del av poddar och inte SR-s FM-kanaler.

”Ljudmarknaden har aldrig varit så stark som nu samtidigt som publiken allt snabbare förändrar sina lyssningsbeteenden. Då är det otroligt kul att se att vi ligger i den absoluta framkanten och att publiken uppskattar det vi gör – även i poddform” skriver Cajsa Lindberg, som är chef för kanalansvariga och beställare på SR, på Sveriges Radio-bloggen.

Statistiken från SR bygger på Kantar Sifos PPM-undersökning för linjär radio och Kantar Sifos CATI-undersökning för efterhandslyssnandet.


Comments are closed.

Reklamstatistik

+18,6 %

Mediebyråbarometern, juli 2019

Kalender

27-28 aug Radiodays Asia, Kuala Lumpur.
6-11 sep IFA, Berlin.
12-17 sep IBC2019, Amsterdam.
18 sep Radio- och poddagen, Münchenbryggeriet, Stockholm.
19-20 sep Radiodager, Ullevål.
20 sep Radiodays, Köpenhamn.
23-28 sep Prix Italia, Rom.
24-27 sep NAB Radio Show, Dallas.
6-12 okt Prix Europa, Berlin.
1 jan Ny tillståndsperiod för Sveriges Radio.
29-31 mar Radiodays Europe, Lissabon.