P4-kampanj skildrar vardagen på 25 orter

helasverigesradio

Förra veckan inledde Sveriges Radio den första av årets fyra marknadskampanjer för 40-årsjubilerande P4.

Kampanjen har gjorts tillsammans med reklambyrån CP+B och består av utomhusreklam, kampanjsajten helasverigesradio.se, trailrar på SVT under tio dagar samt bioreklam fram till vecka 12. Planeringen inför kampanjen har pågått sedan förra året.

”Vi ville skildra P4-s roll som en del i vardagen och det blev ett tidsdokument. Vi funderade på hur vi kunde uppmärksamma en kanal som har varit nära lyssnarna. Ett projekt föddes i vilket man skulle skildra vardagen på 25 orter. Totalt var 28 filmteam ute samma dygn och spelade in 24 timmar i sträck” säger Christian Rauch, som är biträdande kommunikationsdirektör på Sveriges Radio.

”Vi valde ut utsnitt som i sin helhet skulle symbolisera svensk vardag – från natursköna vyer som i Axvalla till en kamera i förarhytten på Malmbanan, liksom ett hundspann i Åre, ett löpande band i en pajfabrik i Vansbro och en karaokebar i Gävle” fortsätter Christian Rauch.

På sajten helasverigesradio.se kan man gå in när som helst under dygnet och se hur det såg ut på de 25 platserna vid exakt den tiden under inspelningsdygnet. Dessutom har en version på två minuter lagts ut på Youtube.

Reklambyrån CP+B rekryterade regissören Filip Nilsson på Folke Film, som bland annat har varit inblandad i de uppmärksammade reklamfilmerna för Volvos lastbilar.

”Han gick verkligen igång på projektet. Som regissör hade han inte varit med om att inte ha några skådespelare eller statister” säger Christian Rauch.

Lalehs version av Orup-låten På gatan där jag bor, som först spelades in av Lena Philipsson, används som musik i kampanjen.

”Vi fastnade tidigt för den eftersom musiken har rätt tonläga för den här typen av bilder och dessutom passar texten bra in” säger Christian Rauch.

Sveriges Radio fortsätter med ytterligare tre etapper i marknadsföringskampanjen för P4. De genomförs i maj, augusti och oktober.

Share