
Spotifys omsättning ökade med 7 procent till 4,3 miljarder euro under tredje kvartalet. Rörelseresultatet blev ett plus på 582 miljoner euro, vilket är 28 procent mer än under motsvarande period 2024, och vinstmarginalen 31,6 procent.
Antalet användare steg med 11 procent till 731 miljoner, varav 281 miljoner (+12 procent) betalade för premiumtjänsten. Intäkterna från reklam gick samtidigt ned med 6 procent.
”Verksamheten mår bra. Vi levererar snabbare än någonsin och har de verktyg vi behöver för att leverera både intäktstillväxt och ökad lönsamhet – prissättning, produktinnovation, operativ hävstång och så småningom en återhämtning inom annonsering. I slutändan handlar allt om en stark grund av användare, och där är vi nu: 700 miljoner människor som fortsätter att komma tillbaka med ett engagemang på rekordnivåer. Vi bygger Spotify för långsiktig framgång” skriver Spotify.
Spotify väntar sig att få ytterligare 32 miljoner användare under fjärde kvartalet och tror att omsättningen för fjärde kvartalet blir 4,5 miljarder euro med ett plusresultat på 620 miljoner euro.
