Nytt rekordår för radioreklamen

2016 blev ytterligare ett rekordår för reklamradion, visar årsstatistiken från Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM).

Det såldes radioreklam för 840 miljoner kronor under 2016. Det är 83 miljoner eller 11 procent mer än under 2015.

Totalt växte reklammarknaden med 6 procent, vilket betyder att radions tillväxt är nästan dubbelt så stor som marknaden i stort. De digitala medierna hade ett bra år med en uppgång på 21 procent och står nu för 45 procent av reklaminvesteringarna. Även utomhusreklamen och utomhusreklamen ökade, liksom bioreklamen som nådde en ny rekordnivå.

”Vi trodde att 2016 skulle bli ett mycket bra år för medieinvesteringarna, men vi får tillstå att 2016 överträffar våra förväntningar. IRM ser positivt på marknadsutvecklingen även under 2017” säger IRM-s VD Madeleine Thor.

Share