P4 Jämtland och P4 Kronoberg började i höstas bygga upp nyhetsnätverk bland lyssnarna, som ett pilotprojekt. Nu permanentas modellen, skriver Journalisten.se.
Idén med Nyhetsnätverket är att få in nyhetstips från lyssnarna och få dem att vara med när nyheterna skapas. Bland annat har de två kanalerna publikredaktörer och en databas där lyssnarna kan registrera sig som tipsare, källor, experter eller casepersoner.
Enligt P4 Jämtlands Camilla Wahlgren har projektet blivit en succé och fyra av tio nyheter kommer nu från lyssnartips. Dessutom har perspektivet förändrats. Numera är det vad lyssnarna tycker är relevant och intressant som blir nyheter.
”Vi har fått en direktlänk till den vanliga människan. 60-80 procent av de som hörs i våra nyhetssändningar nu är berörda människor. Vi har fått nya röster i radion, och nyheter som är mer vardagsnära” säger Camilla Wahlgren till Journalisten.
P4 Jämtland har 344 medlemmar i sitt nyhetsnätverk. I november började även P3 bygga upp ett eget nyhetsnätverk bland sina lyssnare, med projektnamnet ”Kontakter med koll”.
Idén till Nyhetsnätverket kommer från den nyhetsutredning som SR genomförde 2009-2010. I USA har förebilden Public Insight Network (PIN) samlat 120 000 amerikaner som hjälper medieföretag att förbättra journalistiken.