Norges övergång till DAB förra året har lett till över 30 nationella radiokanaler. Radiolyssnandet har minskat tydligt, även om det finns tecken på en återhämtning under de senaste månderna. Nu avvecklas branschens projektorganisation Digitalradio Norge, som avslutade sitt arbete med att presentera en rapport på Radiodays Europe i Wien häromveckan.
”Radiobranschen vänder tillbaka till det normala, men med ett bättre utbud för publiken, och det styrker radion i konkurrensen om publikens uppmärksamet” säger Digitalradio Norges chef Ole Jørgen Torvmark.
”Vår uppgift är avklarad och då avslutas projektet enligt planen. Projektorganisationen har bestått av fem personer. Presentationen av rapporten under Radiodays Europe satte en punkt för de anställda” fortsätter Torvmark.
Sajten Radio.no med täckningskartor och konsumentinformation lever vidare, men i övrigt hänvisas lyssnare, butiker, medier och andra till att ta kontakt direkt med radioboalgen.
Rapporten Det digitala radioskiftet berättar om hela den norska övergången från FM till DAB, med mycket statistik över hur lyssnandet har påverkats. Digitalradio Norge konstaterar att nästan alla radiolyssnare har följt med in i den digitala radioeran. Men samtidigt har den dagliga räckvidden och lyssnartiden gått ned märkbart, vilket förklaras av att många lyssnare ännu inte bytt ut alla sina radioapparater.
Den senaste månadsrapporten visar på vad som kan vara början på en återhämtning. De rikstäckande kanalerna ökade sin dagliga räckvidd från 56,9 procent i januari till 57,4 procent i mars. Det är fortfarande hela 10 procentenheter lägre än ett år tidigare. Lyssnartiden har ökat från 71 minuter i januari till 74 i mars, vilket är 10 minuter lägre än ett år tidigare.
De nya digitala radiokanalerna står nu för ungefär en tredjedel av lyssnandet, samtidigt som de fem gamla FM-kanalerna (NRK P1, P2 och P3, Radio Norge och P4) har tappat en stor del av sin publik. Mest framgångsrik av de nya kanalerna är NRK-s NRK P1+, som riktar in sig på en publik över 50 år och hade en genomsnittlig daglig räckvidd på 7,4 procent i mars. På den kommersiella sidan är den största nya kanalen just nu Bauer-ägda Radio Topp 40, med en daglig räckvidd på 2,3 procent i mars.
29 procent av norrmännen använder fortfarande en FM-radio för att lyssna på de lokala radiostationer som finns kvar på FM-bandet. Men FM används framförallt i bilar (22 procent) och inte längre så mycket i hemmen (4 procent). 78 procent lyssnar på DAB, 24 procent via internet och 15 procent via digital-TV.
Kritiken mot DAB-övergången lever kvar – senast i poddform. Hvem slukket lyset på FM? berättar i tio avsnitt om digitaliseringsprocessen med en kritisk vinkel.
Mer:
Det digitala radioskiftet
Hvem slukket lyset på FM?
Lytterfrafallet for nasjonal radio har stanset opp