Mediebyråernas förmedling av radioreklam gick ned med 2,7 procent i november, enligt Mediebyråbarometern. I kronor blev resultatet 33,9 miljoner.
Radion klarar sig dock fortfarande bättre än reklammarknaden i stort, som gick ned med 8,9 procent i november. TV hade den största nedgången – 19 procent – medan internet gick upp med 4 procent.
I oktober var radions tillväxt hela 30 procent och för årets första elva månader är den ackumulerade ökningen 18,8 procent. Hela reklammarknaden har gått upp med 8,9 procent i år. Radions tillväxt är alltså dubbelt så stor.
”Trots att november månad rent procentuellt jämfört med 2010 haft en negativ utveckling så är utvecklingen denna månad den näst starkaste sedan vi började mäta. Dessutom kan vi redan nu konstatera att vi passerat ”all time high” i årsinvesteringar trots att det är en månad kvar av året. Den negativa utvecklingen för denna enskilda månad kan dels bero på en periodiseringsfråga men även vara en konsekvens av det ekonomiska klimatet” säger Staffa Slörner, VD för Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.