Sveriges Radios insamlingsvecka Musikhjälpen drog i år in drygt 12 miljoner kronor, mer än dubbelt så mycket som förra året.
Igår släpptes Nour El-Refai, Jason Diakité och Martin Thun ut ur glasburen på Gustav Adolfs torg i Malmö. Under 144 timmar sände de direkt och samlade in totalt 12,2 miljoner kronor till kampen mot handel med barn.
”Vi har mer än dubblat summan från förra året så vi kunde inte vara nöjdare. Den givmildhet folk har visat under veckan är helt otrolig. Vi känner att alla har varit med och bidragit till insamlingen och allas gåvor är lika viktiga, både privatpersoner som önskat låtar för en 50-lapp och företag som skänkt större belopp” säger David Gustafsson, som är Musikhjälpens projektledare på Sveriges Radio.
Runt 121 000 låtönskningar kom in under veckan och mest önskningar fick Fairytale of New York med The Pogues och Kirsty MacColl. Bland de utauktionerade saker som drog in mest finns en middag med Filip och Fredrik (46 850), Zlatans signerade Milantröja (30 200) och Annika Norlins specialskrivna låt (25 000).
Det är tredje året som Musikhjälpen arrangeras av Sveriges Radio, SVT och Radiohjälpen. För två år sedan var man också i Malmö och då drog insamlingen till människor på flykt in 3 miljoner. Förra årets upplaga i Göteborg, som hade malaria som tema, samlade 5,7 miljoner.