Mediebyråbarometern: Radioreklamen ökade 3 procent 2019

Medieinvesteringarna via mediebyråerna minskade med 2,9 procent förra året, men nådde 2019 den näst högsta årssiffran någonsin.

Radion var en av vinnarna under året, med en tillväxt på 3,0 procent till 615,5 miljoner kronor. Uppåt gick det även för bio (+7,7 procent), sociala medier (+7,0), sök (+6,0), onlinevideo (+5,8) och utomhus/trafikreklam (+4,3 procent). De största minskningarna drabbade de tryckta medierna dagspress kväll (-28,8), populärpress (-24,2), fackpress (-21,5) och dagspress storstad (-20,8).

Under december förmedlade mediebyråerna radioreklam för 42,1 miljoner, vilket är 6,1 procent mer än under december 2018. Bara två andra medier hade tillväxt i december: sociala medier (+32,0) och onlinevideo (+14,5). Totalt minskade mediebyråernas förmedling med 5,2 procent i december.

Mer:
Mediebyråbarometern

Share