Lyssnarsiffror vecka 22 2019: Rix går om Mix

Förra veckan hade Rix FM något fler dagliga lyssnare än Mix Megapol. Det har bara hänt en gång tidigare i Kantar Sifos PPM-mätning, som infördes 2013.

Den dagliga räckvidden för Rix FM var förra veckan 14,2 procent, medan Mix Megapol nådde 14,1 procent. I september förra året kom Rix FM ikapp Mix Megapol för första gången på sju år i en nationell lyssnarmätning. Båda kanalerna låg då på 13,6 procent i daglig räckvidd. Sedan dess har Rix varit något större än konkurrenten under två av årets veckor – vecka 5 och 22.

Även om det är jämnt mellan Rix FM och Mix Megapol när det gäller daglig räckvidd, har Mix Megapol fortfarande en tydlig ledning när det gäller den totala lyssnartiden. Mix Megapol stod förra veckan för 9,8 procent av radiolyssnandet i Sverige, medan Rix FM nådde upp till 7,4 procent.

Radiolyssningen minskade märkbart förra veckan, som den brukar göra med en röd dag mitt i veckan. Nedgången på 3,4 procentenheter drabbar alla kanaler utom NRJ och Star FM, som stiger med 0,6 respektive 0,1 procentenhet.

Daglig räckvidd anger andelen lyssnare som en genomsnittlig dag har lyssnat på en radiokanal minst tre sammanhängande minuter. Måttet anges i procent av befolkningen.

Sveriges Radio total samlar lyssnandet på P1, P2, P3 och P4. Bauer Media total samlar lyssnandet på Mix Megapol, NRJ och Rockklassiker. NENT Group total samlar lyssnandet på Rix FM och Star FM. Privat lokalradio total samlar Bauer Media total och NENT Group total. Totalsiffrorna avser utöver de större, i tabellerna särredovisade, kanalerna även ett antal mindre kanaler som Sveriges Radio, Bauer och NENT sänder lokalt via FM och/eller via webb.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share