Kommersiella radion når fler efter frekvensomläggningen

Kantar Sifos lyssnarmätning för vecka 32 tyder på att frekvensomläggningen 1 augusti har ökat lyssnandet på kommersiell radio. Under veckan hade reklamradion en daglig räckvidd på 36,0 procent, vilket är 3,3 procentenheter mer än för ett år sedan och den högsta siffran någonsin för vecka 32.

Även det totala radiolyssnandet ser ut att ha påverkats positivt. Radions dagliga räckvidd var under vecka 32 70,9 procent. Det är det bästa resultatet för vecka 32 sedan 2013, då radion nådde 72,5 procent.

Nordic Entertainments oldieskanal Star FM, som sedan 1 augusti sänder över nästa hela landet, ökar med ytterligare en procentenhet till 4,9 procent i den andra PPM-mätningen efter frekvensomläggningen. Systerkanalen Rix FM stiger med 1,9 procentenhet till 13,2 procent. Bauer-ägda Mix Megapol tappar samtidigt en tiondel till 14,6 procent och därmed är gapet mellan de båda konkurrenterna nere på 1,4 procent.

Station 2018-V32 2018-V31 2018-V30 2018-V29
Radio Total 70,9 68,6 65,0 66,3
Sveriges Radio 55,3 53,7 51,2 52,5
Kommersiell radio 36,0 33,9 30,0 31,2
Bauer Media 24,6 23,4 19,9 21,2
Nordic Entertainment 19,6 17,6 14,9 14,9
SR P1 16,3 15,1 15,9 16,3
SR P2 2,1 2,0 2,5 2,3
SR P3 10,1 9,8 9,8 10,2
SR P4 41,4 40,0 36,0 36,8
Mix Megapol 14,6 14,7 11,9 13,0
Rix FM 13,2 11,3 10,0 10,1
NRJ 8,6 7,9 7,0 7,7
Star FM 4,9 3,9
Rockklassiker 3,0 2,8 1,9 2,1

Sifforna redovisar daglig räckvidd.

kantarsifo
Mer:
Kantar Sifos sida om PPM

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share