Det blir nolltillväxt på reklammarknaden nästa år, enligt den senaste prognosen från Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM).
2011 växer reklammarknaden med 4,8 procent till drygt 32 miljarder kronor, efter en avmattning under andra halvåret. Nästa år blir ökningen bara 0,3 procent. Prognosen bygger på att Sveriges ekonomi växer med en procent nästa år.
”Den dämpning av tillväxten som visade sig under tredje kvartalet bedöms hålla i sig året ut innan reklammarknaden övergår i en svagare tillväxt 2012. Displayannonseringen och sökordsmarknadsföringen på internet fortsätter att öka tillsammans med TV och några medier till, medan de allra flesta tryckta medier bedöms tappa intäkter” säger IRM-s VD Magnus Anshelm i ett pressmeddelande.
”Det vi nu ser är en polarisering mellan internet och TV som bedöms öka sina reklamintäkter och de tryckta medier som beräknas tappa annonsintäkter det kommande året” fortsätter han.