Det blev inget Grand Prix i radiokategorin på årets upplaga av reklamtävlingen Cannes Lions. Det är första gången sedan radiokategorin infördes 2005 som juryn väljer att inte dela ut det finaste priset.
”Till slut kunde vi inte hitta en kampanj som tog radion till nästa nivå, som verkligen visade något nytt” säger juryns ordförande Paul Lavoie (bilden) som till vardags är kreativ chef på den kanadensiska reklambyrån Taxi.
Kampanjen från Leo Burnett Colombia för Röda korset var enligt juryn värd ett Grand Prix, men enligt reglerna kan Grand Prix-priset inte gå till välgörenhetsreklam.
”Den visade på ett underbart sätt vad radion kan åstadkomma. Med små resurser skapade reklamen ett stort deltagande” säger Paul Lavoie, som även nämner en israelisk AIDS-kampanj som favorit.
Totalt fick 54 radiospotar priser i radiokategorin. Bland annat gick ett guld till norska reklambyrån Try och en kampanj för Norsk Krisesenterforbund. Förra året fick Try brons för samma annonsör och vid Eurobest blev det ett silverpris.
Det enda svenska bidraget i tävlingen, en spot för Volkswagen från DDB Stockholm och Flickorna Larsson, blev dock utan pris.
Se en lista på alla Cannes Lions-vinnare här.