
Årets radiokanal (publikpris):
P1 Sveriges Radio
Årets programledare radio (publikpris):
Linnea Wikblad, Morgonpasset i P3 och Musikhjälpen (P3/Sveriges Radio)
Året programledare podd (publikpris):
Lucas Simonsson, Mellan himmel och jord med JLC (Podme)
Årets podd (publikpris):
Mellan himmel och jord med JLC (Podme)
Årets hederspris:
Bibi Rödöö, Sommar i P1 (Sveriges Radio)
”För att med finess, långsiktighet och fingertoppskänsla steg för steg byggt en institution. Hon har förvandlat ett radioprogram till en samlingspunkt för nästan en tredjedel av alla svenskar. Idag chefar hon inte längre över ett program, hon styr över Nordens största podd och ett fenomen vars popularitet ekar långt utanför landets gränser. Hon är eldvakten som håller en av Sveriges sista lägereldar brinnande. Och hennes program är svensk sommar i ljudform.”
Årets genombrott:
Mardrömsgästen (Perfect Day Media för Podme)
”Ett modigt och nyskapande grepp som tvingar två av branschens giganter att möta konsekvenserna av sina egna ord. I en podd med rekordmycket friktion dras gamla oförrätter fram i ljuset och publiken får följa med in i smärtpunkten. Det är dålig stämning, men bra underhållning.”
Årets stjärnskott:
Gunnar Harrius (Dagens Industri)
”För att med nyfikenhet och vältalighet som instrument lyckats göra det svårbegripliga helt begripligt. För de redan frälsta har han under flera år varit ett namn att räkna med, men det var först när den stora draken knackade på dörren som han nådde ut till en bredare publik.”
Årets dokumentär:
Blenda: Mannen med revolvern (Svenska Dagbladet i samarbete med Filt)
”För en djuplodande inblick i ett katastrofalt polisarbete, där produktionen är både välgjord och starkt berättad. Genom att ge röst åt dem som tidigare inte blivit hörda och lyfta fram det som tidigare ansetts omöjligt att nå fram till, visar arbetet på varför detta nationella trauma fortfarande präglar oss i dag.”
Årets underhållning radio:
Fredagsbubbel med Martina Thun (Rix FM/Viaplay Radio)
”Med en varm och skicklig frågeteknik låter hon alltid gästerna stå i centrum, utan att själv hamna i skuggan. Hon får samtalen att flyta naturligt och ger varje medverkande utrymme att uttrycka sig på ett betydelsefullt sätt, utan att någonsin låta programmet gå på tomgång.”
Året avslöjande:
P3 Nyheter Dokumentär: Det vita snusets baksida (Sveriges Radio)
”För att med ett unikt tillvägagångssätt och stark närvaro fånga ett globalt fenomen genom det unga perspektivet – och därmed ta unga röster på fullt allvar. Med gediget journalistiskt fotarbete visar redaktionen på kraften i journalistiken när den är som allra bäst.”
Årets folkbildare podd:
Rättsfallen: Jeanettes friade mördare dömdes igen (Podme)
”För att med lågmäld saklighet och stor pedagogisk skicklighet ha öppnat dörren till ett komplicerat spel och gjort det begripligt för alla. Genom att förklara nyanserna och taktiken bidrar arbetet till folkbildning i ordets rätta bemärkelse – och höjer nivån i en true crime-värld som alltför ofta fastnar i det spekulativa.”
Årets folkbildare radio:
Kaliber i P1: Klimatkatastrofen (P1/Sveriges Radio)
”För folkbildning i sin prydno. Med mod att gå mot strömmen och ifrågasätta etablerade sanningar tar de sig an klimatfrågan med saklighet och fakta i fokus. I en tid av fake news visar de på vikten av faktagranskning och påminner oss om att verklig folkbildning handlar om kunskap – inte desinformation.”
Årets sällskap:
Lars Svan – Minsta gemensamma nämnare, Förmiddag i P4 Dalarna (P4 Dalarna/Sveriges Radio)
”Med en unik förmåga att skapa sällskap och hålla igång samtalet utan att någonsin gå på tomgång, bjuder årets vinnare in lyssnaren till något som känns både levande och äkta. Idén är originell – samtalen får fara iväg, ta oväntade vägar och överraska, men alltid med en trygg hand vid rodret. Med säker tonträff och ett tilltal som förenar hittar vinnaren den minsta gemensamma nämnaren – och gör den till något stort.”
Årets ljudbild:
Barnradion: Pippi Långstrump (Barnradion/Sveriges Radio)”
”För ett omsorgsfullt och respektfullt ljudarbete som lyfter en nationalklenod till nya höjder och gör en ikon tillgänglig för framtida generationer.”
Årets sport:
Fotbollsmorgon (Dobb/Acast)
”För ett program som med passion, humor och engagemang förenar både den inbitne supportern och den som tycker att en hörna är något man har i vardagsrummet. Genom att ta sig an sporten från underdog-perspektivet, med gäster som spänner från kända till okända, skapas ett nytt och eget format som engagerar såväl nördar som supportrar.”
Årets nyheter och aktualiteter:
P4 Örebro och Ekot: Massmordet på Campus Risbergska (P4 Örebro och Ekot/Sveriges Radio)
”För en energifylld och mänsklig bevakning med stort hjärta och ett lysande exempel på hur journalistik ska fungera när det värsta händer. Genom skicklighet och samarbete höll de ihop en lång nyhetsrapportering som både var saklig och närvarande. Med förmågan att vara en brygga mellan kris och publik lyckades de fånga en historisk nyhetsdag i realtid och beröra lyssnarna med ett hantverk av högsta klass.”
Årets underhållning podd:
Hör här! (Acast)
”För ett underhållande och efterlängtat format som är roligt, enkelt och snyggt producerat. Med snärtiga avsnitt, stark kemi och samtal som lockar både unga och äldre, lyckas de nå en svår målgrupp och skapa något som känns som en perfekt match. Resultatet blir ett program som gör lyssnaren glad och som har all potential att leva länge.”
Årets barn:
Barnjuryn (Broken Dreams AB för Barnradion/Sveriges Radio)
”För ett äkta och naturligt program av barn – för barn. Med humor, närvaro och charm, och med röster från olika delar av landet, skapas en lyssning som känns levande, orädd och långt ifrån regisserad. Ett bevis på hur viktigt och roligt det kan vara när barn själva får ta plats.”
Årets intervju:
Söndagsintervjun: Lasse Diding vill bara ha en kram (Tredje Statsmakten Media för Sveriges Radio)
”För att med genuin nyfikenhet och klassisk intervjuteknik skapa samtal där både mysfaktor och skärpa ryms. Genom att våga vara tyst, våga ställa de svåra frågorna och samtidigt inge trygghet, lockas nya sidor fram hos intervjupersonen. Resultatet blir en avväpnande och fängslande lyssning – ett mästerligt exempel på den traditionella intervjuformen, vänlig men aldrig inställsam.”
Årets morgonshow:
Star Morron (Star FM/Viaplay Radio)
”För ett fullblodsproffsigt hantverk inom kommersiell radio. Med högt tempo, humor, värme och en självklar närhet till publiken väver de in lyssnarna i morgonshowen på ett naturligt sätt. Det är tryggt, knäppt, gott och nära. Ett lysande exempel på samarbete och radiounderhållning när det är som bäst.”
Årets programpunkt:
NRJ Morgon: Klockren kommentar (NRJ/Bauer Media)
”För ett program som med genuin glädje och enkel elegans lyckas locka en ung publik till radion. Genom att förvandla något så motsägelsefullt som ett kommentarsfält till hysteriskt rolig underhållning skapas både delaktighet och långsiktig relevans. En glad överraskning som visar kraften i att göra något lustfyllt av sociala medier – och som är överlägset roligast.”
Årets branded content:
Storytel: On the Road (Dist för Storytel)
”En imponerande, genomtänkt och kreativ satsning med en tydlig röd tråd som på ett naturligt och icke-säljigt sätt lyckas förena ljud, innehåll och fysisk närvaro. Genom att bygga vidare på ljudupplevelsen före, under och efter festivalen visar Storytel hur man med relevanta och kreativa placeringar kan öka både räckvidd och relevans. Ett inspirerande exempel på hur man effektivt arbetar över plattformar och mediekanaler.”
Årets ljudkampanj:
Julklappsrimmet med Clas Ohlson (Mix Megapol/Bauer Media)
”En varm, lekfull och väl genomförd kampanj där idé och utförande sitter perfekt. Genom att förena det breda och folkliga hos både kund och kanal skapas en naturlig julkänsla som förmedlar att Clas Ohlson är den självklara julklappsbutiken för alla. Med smart koppling mellan julkanal, julrim och brett produktutbud lyckas kampanjen kombinera hög räckvidd med genuint engagemang – utan att det känns för säljigt. En riktig fullträff i julens anda.”
