Sveriges Radio är fortfarande det mediebolag som svenskarna har mest förtroende för. Det visar Förtroendebarometern, som sammanställs av Medieakademin och Kantar Sifo.
68 procent har förtroende för SR, vilket är tre procentenheter mer än i mätningen som presenterades för ett år sedan. 65 procent har förtroende för SVT. Därefter följer ”lokala tidningen” (48 procent), Dagens Nyheter (45), Svenska Dagbladet (42), TV4 (37), Aftonbladet (17), Expressen (14) och TV3 (9).
I den yngsta åldersgruppen – 16-29 år – har förtroendet för SR ökat med nio procentenheter till 71 procent. Bland Miljöpartiets sympatisörer är stödet högst – 93 procent (+7). Lägst förtroende – 34 procent (-1) – finns bland sverigedemokrater.
För första gången innehåller Förtroendebarometern en fråga om var på vänster-högerskalan mediebolagens nyhetsbevakning finns. 38 procent anser att SR är klart eller något till vänster, 61 procent varken till höger eller vänster och bara 2 procent något till höger.