
I april startade Malmö-bolaget Mad Men Media den nationella stationen Pop FM i Finland. På bara ett halvår har Pop FM blivit den sjätte största kommersiella radiostationen i landet.
Enligt Finnpanel-undersökningen för tredje kvartalet har Pop FM 113 000 dagliga lyssnare och når totalt 341 000 på veckobasis. Det motsvarar 2 respektive 7 procent av befolkningen. Därmed är Pop FM den sjätte största kommersiella stationen i landet när det gäller daglig räckvidd och är större än bland annat Radio City, Loop och NRJ. På veckobasis är Loop fortfarande något större och Pop FM hamnar därför på en sjundeplats.
”Vi startade Pop FM i våras från noll och lyssnarsiffrorna är bättre än vi någonsin kunde drömma om. Efter fem månader är vi en av de största kommersiella radiostationerna i Finland när det gäller lyssnare och nästan 60 procent av våra lyssnare finns inom gruppen 25-54 år, som är mest intressant för annonsörer” säger Cia Heritty, som är COO på Mad Men Media Finland.
”Vi har rekryterat presentatörer utan tidigare radioerfarenhet och det har visat sig vara ett bra val. Vi tror även att vi kan få unga att lyssna på radio. En fjärdedel av våra lyssnare är under 25 år. Jag kunde inte vara mer stolt över vad vårt lilla men effektiva team har åstadkommit. Vi kommer fortsätta att lyssna på vår publk och långsamt utveckla vår station så att vi får ännu högre lyssnarsiffror” fortsätter Cia Heritty.
