Filippa Wallestam har utsetts till ny chief commercial officer (CCO) för Norden inom Viaplay Group, en post hon tillträder omedelbart. Hon får därmed ansvar för Viaplays största kommersiella region. Hon behåller sina nuvarande uppdrag som koncernens innehållschef och executive vice president. Viaplay Groups nuvarande CCO för Norden Kim Poder lämnar bolaget där han har arbetat i 24 år.
Filippa Wallestam kom till Viaplay 2014 som strategichef för fri-TV och radio i Skandinavien och blev executive vice president och VD Sverige fyra år senare innan hon 2019 fick uppdraget som chief content officer.
”Efter en intensiv expansionsperiod finns Viaplay idag på direkt-till-konsument-basis i 13 länder och producerar mer än 130 originalserier och -filmer varje år. Nästa fas av vår strategi fokuserar på att nå den fulla potentialen i vår nya regionala struktur genom att komma så nära våra lokala marknader och kunder som möjligt. Filippas kommersiella kompetens, drivkraft och breda erfarenhet kommer att tjäna oss väl. Jag är mycket glad över att hon tar på sig denna nyckelroll samtidigt som hon fortsätter att leda vår nu helt uppbyggda innehållsverksamhet” säger Viaplay Groups VD och koncernchef Anders Jensen.
”Prioriteringen för mig har under de senaste åren varit att bygga upp Viaplays ledande position inom innehåll. Jag är oerhört stolt över att vi idag är den främsta nordiska berättaren och en stor internationell aktör, och att kvaliteten på våra produktioner är så allmänt erkänd. I kombination med våra sporträttigheter i världsklass och ständiga tekniska innovationer är Viaplay unik i sitt slag. Det känns naturligt att nu fokusera på att uteckla och att få ut det mesta av den position vi har skapat. Jag ser fram emot att komma igång och att jobba ännu närmare vårt duktiga nordiska team” säger Filippa Wallestam.