13,2 procent av svenskarna lyssnar på poddradio minst en gång varje vecka, vilket motsvarar 990 000 personer i åldern 16-80 år. Det visar den senaste Orvesto Konsument-mätningen från TNS-Sifo.
I undersökningen som presenterades i oktober förra året var veckoräckvidden 9,6 procent. Sedan dess har lyssningen alltså ökat med 3,6 procentenheter.
Det går inte lika tydligt uppåt för månadsräckvidden, som har ökat från 23,6 procent förra året till 24,8 procent i den senaste mätningen. Det betyder att 1 864 000 personer lyssnar på poddradio minst en gång i månaden.
Det är alltså inte så många fler som använder poddradio, men de som lyssnar gör det oftare.
Markus Trautmann, som har grundat och programleder Manspodden, tror att tillväxten för poddradiolyssnandet skulle kunna vara betydligt större.
”Podcast fortsätter att växa som fenomen i Sverige. Men vi är övertygade om att poddlyssnandet skulle kunna öka dubbelt så snabbt. Idag finns över 500 svenska podcasts, som riktar in sig på alla tänkbara ämnen, allt från att föda barn till nya TV-spel” säger Markus Trautmann som tycker att det behövs mer information om hur man lyssnar på poddradio.
”Sveriges Radio, som var tidigt ute med att lägga ut vissa av sina program på nätet, har bidragit till det ökade intresset. Men även kvällstidningarna, Dagens Industri, TV4 och stora kommersiella podcasts har på senare tid öppnat dörren för många oinvigda lyssnare. Och de senaste åren har utbudet av olika podcasts mer än dubblerats. Trots det har kunskapen om hur man lyssnar inte nått fullt ut. För det är ingen som talar om hur man gör. Poddmakare och media tar det för givet att alla vet hur man lyssnar” fortsätter Markus Trautmann.