
De kommersiella radiobolagen är positiva till regeringens förslag att kraftigt sänka reklamradions avgifter.
I torsdags presenterades en lagrådsremiss som föreslår att FM-frekvenser för kommersiell radio inte längre ska säljas till högstbjudande och att en ny årlig avgift införs som ska motsvara 3 procent av branschens reklamintäkter.
”Vi välkomnar förändringen som regeringen föreslår i sin lagrådsremiss. Det ger oss förutsättningarna att ha en livskraftig verksamhet med bättre villkor och lägre kostnader. Det ger lugn och framtidstro till vår bransch, och till oss som företag” säger Bodil Ehlers, som är VD för Bauer Media i Sverige.
”Det är bra att vi har kommit så här långt. Det är i linje med vad utredningen och departementet sagt tidigare, så det är inga större överraskningar. Radiobolagen får möjlighet att göra nödvändiga investeringar i sin framtid” säger Viaplays radiochef Christer Modig.
”NRJ välkomnar lagrådsremissen som vi menar tar hänsyn till målet om en långsiktigt hållbar kommersiell radio. Det är viktigt för branschens framtid och för att kunna investera i våra format” säger Richard Mazeret, VD för NRJ Sweden.
Även Mad Men Media, som bland annat står bakom Retro FM, tycker att förändringarna är bra och att de visar på ”en god förståelse för branschens förutsättningar”.
”Vi är särskilt nöjda med att regeringen har lyssnat på branschens perspektiv och utmaningar. Den nya lagstiftningen kommer att skapa en mer stabil och förutsägbar grund för kommersiell radio, vilket är avgörande för långsiktiga investeringar och utveckling av nya format” säger Robert Persson, VD för Mad Men Media.
”Vi välkomnar särskilt att lagen föreslås träda i kraft redan 1 december 2025, vilket ger radiobranschen extra tid att anpassa verksamheten till de nya förutsättningarna innan nästa tillståndsperiod inleds i augusti 2026. Den årliga sändningsavgiften baserad på marknadsvärde ger oss som radiobolag bättre möjligheter att planera långsiktigt och investera i programutveckling, snarare än att tvingas lägga stora resurser på engångsbetalningar vid tillståndsgivningen” fortsätter Robert Persson.
Kulturminister Parisa Liljestrand (M) besökte under måndagen Bauer Media, där hon träffade Bodil Ehlers från Bauer Media och Christer Modig från Viaplay. Hon besökte även Gry Forssell med vänner på Mix Megapol.