Besparingar gjorde Spotify lönsamt

Foto: Johan Lindström.

Spotify gjorde en rörelsevinst på 266 miljoner euro (3,1 miljarder kronor) under andra kvartalet. Det kan jämföras med motsvarande period förra året då Spotify gjorde en förlust på 247 miljoner euro. Samtidigt steg omsättningen med 20 procent till 3,8 miljarder euro, vilket innebär nytt rekord för andra kvartalet i rad.

Som anledningar till det förbättrade resultatet pekar Spotify på de besparingar som gjorts på personalsidan och till minskade utgifter för marknadsföring. Totalt minskades utgifterna med 16 procent.

Antalet Spotify-användare ökade med med 14 procent till 626 miljoner och de betalande prenumeranterna ökade med 12 procent till 246 miljoner.

Inkomsterna från reklamförsäljning steg med 13 procent till 456 miljoner euro med en förbättrad lönsamhet både för musik och poddar.

Inför tredje kvartalet väntar sig Spotify en vinst på 405 miljoner euro, en omsättning på 4 miljarder euro och ett tillskott på 13 miljoner användare, varav 5 miljoner betalande.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share