Den brittiska reklamradion har fått fler lyssnare, enligt den senaste mätningen från Rajar.
Reklamradions andel av det totala lyssnandet har ökat från 41,6 procent under årets första kvartal till 42,7 procent under det andra kvartalet. BBC-s andel har samtidigt minskat från 56,3 till 54,6 procent. Det innebär att BBC-s ledning över reklamradion har krympt från 14,7 till 11,9 procentenheter.
BBC Radio 2 behåller sin ställning som britternas favoritkanal, men marknadsandelen minskar något till 15,5 procent. Global Radios Heart-nätverk ökar till 5,9 procent av lyssnandet och det går även uppåt för Globals klassiska kanal Classic FM. Bauer Radios nätverk Kiss och Magic stiger något och Guardians Real Radio ökar kraftigt från 1,5 till 2,1 procent.
I London är Magic fortfarande etta bland de kommersiella radiostationerna. Global-ägda Capital går samtidigt om systerstationen Heart i London.
21,1 procent av allt radiolyssnande i Storbritannien görs via digitala plattformar som DAB, webbradio och digital-TV. Det är en ökning med drygt tre procentenheter på ett år och det mesta av uppgången förklaras av att DAB har blivit populärare. DAB-s andel av lyssnandet har gått upp från 11 till 13,1 procent, medan digital-TV har stigit från 3,3 till 3,6 och internetradion från 2,0 till 2,2 procent. 33 procent av britterna har en DAB-mottagare, vilket är en uppgång med 5,3 procentenheter på ett år.
Global Radio är fortfarande det största kommersiella radiobolaget, med 17,2 procent av lyssnandet. Konkurrenten Bauer Radio har 10,7 procent, medan The Guardians GMG Radio har 4,4.
(15,9) 15,5 BBC Radio 2
(10,3) 10,3 BBC Radio 1
(5,7) 5,9 Heart
(4,7) 4,5 BBC Radio Five Live
(3,7) 3,9 Classic FM
(2,6) 2,5 Galaxy
(2,4) 2,5 Magic
(1,5) 2,1 Real Radio
(2,3) 2,1 Smooth Radio
(1,7) 1,9 Kiss
(1,8) 1,8 Talksport
(1,1) 1,2 BBC Radio 3
(1,2) 1,1 Absolute Radio
(1,0) 1,1 LBC
(0,9) 1,0 Gold
(0,8) 0,7 BBC World Service
(0,5) 0,5 BBC 7
(0,4) 0,5 XFM
(0,4) 0,5 The Hits
(0,6) 0,5 Kerrang!
(0,4) 0,5 Planet Rock