Bauer blir Europas näst största reklamradiobolag

bauermediagroup

SBS Discovery Radios VD Staffan Rosell räknar med att Bauer Medias köp av SBS Discovery Radio från Discovery Communications kan komma att genomföras före halvårsskiftet, om affären godkänns av myndigheterna. Han tror att SBS Discovery Radio kommer att dra stor nytta av att ingå i Bauer-koncernen.

”Det tror jag verkligen. De har stor kompetens vad gäller radio och har en fantastisk radioverksamhet främst i Storbritannien med bland annat Kiss, Magic och Absolute. Dessutom blir vi en större spelare i Europa vilket vi kan använda oss av när vi söker partnerskap på olika sätt” säger Staffan Rosell.

Det är ännu inte klart hur SBS Discovery Radio kommer att placeras i Bauer-koncernens organisation. Inte heller är det bestämt vilket det nya namnet blir, men Discovery kommer definitivt inte att ingå.

I och med köpet av SBS Discovery Radio går Bauer Media om NRJ när det gäller antalet lyssnare i veckan i Europa. Bauer Media har 16 miljoner lyssnare i Storbritannien, 10 miljoner i Polen, 1,5 miljoner i Slovakien och nu tilkommer 10 miljoner i Norden, vilket totalt blir 37,5 miljoner. NRJ har 28 miljoner lyssnare i Europa. Den enda kommersiella radiokoncernen som är större är RTL Group, med 43 miljoner lyssnare bara i Frankrike och Tyskland.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share