Mediebyråernas förmedling av radioreklam ökade med 14,9 procent till 85 miljoner kronor i juni och juli. Poddreklamen växte samtidigt med hela 56,7 procent till 16,3 miljoner. Det innebär nya all-time-high-siffror för både podd och radio.
De totala medieinvesteringarna steg med 14,9 procent, vilket är den näst högsta sommarnoteringen i Mediebyråbarometerns historia. TV hade en bra sommar med en ökning på 22,3 procent, tack vare fotbolls-EM och OS.
”TV har problem med minskat tittande, men när mediet kan leverera stora tittarflöden, som under EM och OS, syns det direkt i medieinvesteringarna. Men även medier som inte har direkt koppling till sportevenemang har gått starkt under sommaren, utomhus/trafikreklam, radio och podcast nådde alla en all-time-high för perioden” säger Jochum Forsell, som är senior partner på Hear Mediebyrå.
Totalt har radioreklamen i år ökat med 13,4 procent till 363,2 miljoner kronor och poddreklamen med 68,6 procent till 55,4 miljoner. Marknaden i stort har samtidigt vuxit med 6,7 procent.