Vinnare i årets Radiospotcupen, som utser årets mest kreativa radioreklam, blev Släpp fram hästen i dig av Åkestam Holst för ATG. Bidraget vann finalen mot Naturens symfoni av Stendahls för Naturskyddsföreningen.
”Ingen ny teknologi eller pampig produktion. Ingen stor, unik idé som bryter ny mark för radio som mediekanal. Nej, på många sätt är det här en helt generisk reklamspot. Det gör den bara ännu mer imponerande. När juryn fortfarande bröt ut i spontana skratt under femte lyssningen fanns inga andra alternativ. Det blev en nödvändig påminnelse till oss själva – och förhoppningsvis till hela branschen – om vad bra reklam egentligen handlar om på den allra mest basala nivån: att förtjäna en plats i mottagarens medvetande genom att väcka känslor. Inget annat bidrag lyckades lika bra med det som vår vinnare. Hög igenkänning, perfekt tonträff, ett preussiskt brukande av sekunderna och framför allt många härliga hästgarv – det ger ATG och Åkestam Holst jackpot i Radiospotcupen 2024” skriver juryn.
En nyhet i årets tävling var priset Folkets radiospot. Guldet i kategorin, som avgjordes i en lyssnaromröstning, gick till Voice of a Groomer av Nord DDB Stockholm för Child X. Stendahls och Naturskyddsföreningen fick silver och bronsmedaljör blev Fri som en Falcon av Efterklang för Carlsberg.
”Vi är oerhört stolta över årets tävling och vinnare, att allmänheten kunde rösta fram sina favoriter i år har också tillfört en ny dimension till tävlingen” skriver arrangörerna bakom Radiospotcupen i ett pressmeddelande.
Vinnaren av Radiospotcupen får en kampanj i Viaplay Radio och Bauer Media till ett värde av 300 000 kronor. Radiospotcupen arrangerades för andra året med Flickorna Larsson, Viaplay Radio och Bauer Media som initiativtagare.
Lyssna på vinnaren och de andra bidragen här.