
Sedan december 2020 finns det ett EU-krav på att alla nya personbilar som levereras med bilradio ska kunna ta emot digitalradio. Nu vill AER, som representerar den kommersiella radion i Europa, gå vidare genom att göra radiomottagare obligatoriska i både personbilar och andra fordon. AER föreslår även att radion ska säkras en plats i mobiler och smarta högtalare.
”För att trygga radions framtid behöver Europa ett framtidssäkert regelverk – ett som säkerställer att radion förblir tillgänglig, sökbar och gratis på alla plattformar, enheter och teknologier. Europa står inför ett avgörande ögonblick. Vi måste se till att radion fortsätter att ge europeiska medborgare tillförlitligt och högkvalitativt innehåll – särskilt nu när det behövs som mest” säger Stefan Möller, som är ordförande för AER.
AER vill ändra EU:s European Electronic Communications Code (EECC) så att alla fordon som säljs inom EU måste vara utrustade med mottagning för både FM och DAB+ och dessutom med ett hybridradiochip som stöder mjukvara som gör att man enkelt kan växla mellan FM, DAB+ och internetdistribuerad radio och appar.
”För att säkra radions omistliga roll i bilen, som ett trovärdigt, universellt och kostnadsfritt medium i ett föränderligt mobilt landskap, måste vi vidta avgörande åtgärder. När fordon blir mer uppkopplade och formas av avtal mellan biltillverkare och digitala grindvakter, är radions framtida närvaro och nytta för samhället i fara utan tydliga skyddsåtgärder” skriver AER i sitt uttalande.
”Att upprätthålla den befintliga interoperabiliteten för radion i bilar och bygga vidare på den är avgörande. Det innebär att alla nya bilar måste vara utrustade med hybridkompatibla radiomottagare som stöder FM, DAB/DAB+ och IP-distribution: FM ger kostnadsfri, allmänt tillgänglig och motståndskraftig täckning, DAB/DAB+ erbjuder effektiv, högkvalitativ digital sändning med utökad servicekapacitet och IP stöder innovation samt möjliggör personligt anpassat innehåll och interaktiva funktioner” fortsätter AER, som även vill se till att radion ska vara lätt att hitta genom en radioknapp på en framträdande plats i bilen.
AER har fyra huvudargument för sitt förslag om krav på radiomottagning i alla bilar. Det första är trafiksäkerheten, där radion snabbt kan sprida viktig information vid trafikolyckor, avstängning av vägar och allvarliga väderförhållanden. Den andra är att radion ger tillgång till kostnadsfri information som är viktig för demokratin. Det tredje argumentet är att globala plattformar kan komma att dominera medieutbudet i uppkopplade bilar, medan radion kan ge utrymme för en större mångfald liksom lokala och oberoende röster. Slutligen varnar AER för en situation där bara konsumenter som har råd med dyrare bilar får tillgång till radio.
AER har även givit sina åsikter om EU:s nya lagstiftning Digital Fairness Act. Organisationen varnar återigen för de globala digitala plattformarna och vill att de ska regleras hårdare för att säkerställa rättvis konkurrens. Samtidigt bör reglerna för kommersiell radio liberaliseras, tycker organisationen.
”Reklam är den ekonomiska grunden för kommersiell radio, vilket gör att radion kan forsätta vara gratis och tillgänglig för miljoner lyssnare. Men radion möter idag ökad konkurrens om reklamintäkterna från globala big tech-plattformar som dominerar reklamförsäljningen på internet. För att kunna säkerställa en radiobransch med mångfald och livskraft måste framtida lagstiftning se till att konkurrensen är rättvis genom att undvika långtgående reklambegränsningar för kommersiell radio och åtgärda big techs dominans i de digitala annonssystemen” skriver AER.
”Dessutom utmanas radion allt mer av globala digitala plattformar som kontrollerar distribution och allt mer utformar sina tjänster på ett manipulativt sätt. Det gäller standardinställningar som drabbar radion och virtuella assistenter som favoriserar sina egna radioliknande tjänster för att styra konsumenternas val” fortsätter AER.
AER föreslår bland annat att smarta högtalare regleras genom att klassas som grindvakter i DFA-lagstiftningen.
”Globala big tech-platformar tar allt större kontroll över hur radiobolagens tjänster distribueras och presenteras för lyssnarna, men de berörs inte av de regler om innehåll och distribution som gäller för radiostationer. En starkare reglering av plattformarna är viktig för att säkra en rättvis konkurrenssituation i ljudsektorn” skriver AER.
