Acast mer än fördubblade försäljningen

Ross Adams. Foto: Acast.

Det svenska poddbolaget Acast ökade sin försäljning med 130 procent till 227 miljoner kronor under andra kvartalet. Rörelseförlusten försämrades samtidigt från 51 till 85 miljoner kronor, bland annat på grund av mer än fördubblade kostnader för innehåll.

Antalet lyssningar gick upp 26 procent till 880 miljoner och antalet poddar som finns på Acast-plattformen växte med några tusen till totalt 31 000. Bland de nya poddarna finns Jocke & Jonna i Sverige och The Young Turks i USA.

”Vår nettoförsäljning steg med 130 procent och det är fantastiskt att se hur alla marknader har bidragit. Europa levererade 173 procent i ökad nettoförsäljning jämfört med andra kvartalet 2020, Amerika 65 procent och andra marknader 79 procent. I Europa fanns tillväxten på alla marknader, även där vi redan har en stark marknadsandel som Storbritannien och Sverige. Jag tror att det visar att det inte finns ”mogna marknader” i poddbranschen” säger Acasts koncernchef Ross Adams.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share