Acast inför reklamplacering utifrån ord och fraser i poddar

Grafik: Acast.

Acast inför nu en möjlighet för annonsörer att lägga reklam i poddar utifrån specifika ord och fraser som nämns. Det går även att använda metoden åt andra hållet för att undvika att koppla varumärken med särskilda ord.

”Keyword targeting” ingår i plattformen Acast Marketplace och har tagits fram internt inom Acast.

”Keyword targeting hjälper oss att matcha fantastiska podcasts och lyssnare med rätt annonsörer – oavsett storlek på podcasten. Vi har en värdefull tillgång till outnyttjat annonsutrymme i vår växande bas på 80 000 podcasts, många av dem i segmentet mellanstora podcasts. Dessa erbjuder goda möjligheter till engagemang och ROI för mindre annonsörer, exempelvis små och medelstora företag, som vill annonsera i podcasts men som kanske har mindre resurser än de stora varumärkena” säger Acasts VD Ross Adams.

Tidigare i år lanserade Acast ”Conversational targeting” som transkriberar och kategoriserar poddavsnitt, något som hittills finns för språk som engelska, spanska, franska, tyska, italienska, holländska, svenska och norska. Fler språk tillkommer inom en snar framtid. Nyligen släpptes även en funktion som gör att annonsörer kan integrera sin förstapartsdata i poddkampanjer.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share