LYSSNA DIREKT:  Sveriges Radio P1 ¦ P2 ¦ P3 ¦ P4 ¦ P4 Plus ¦ Din Gata ¦ P6 ¦ P2 Musik ¦ Radioapans knattekanal ¦ SR Sápmi ¦ SR Sisuradio ¦ P4 Blekinge ¦ P4 Dalarna ¦ P4 Gotland ¦ P4 Gävleborg ¦ P4 Göteborg ¦ P4 Halland ¦ P4 Jämtland ¦ P4 Jönköping ¦ P4 Kalmar ¦ P4 Kristianstad ¦ P4 Kronoberg ¦ P4 Malmöhus ¦ P4 Norrbotten ¦ P4 Sjuhärad ¦ P4 Skaraborg ¦ P4 Stockholm ¦ P4 Sörmland ¦ P4 Uppland ¦ P4 Värmland ¦ P4 Väst ¦ P4 Västerbotten ¦ P4 Västernorrland ¦ P4 Västmanland ¦ P4 Örebro ¦ P4 Östergötland ¦ NENT Rix FM ¦ Star FM ¦ Bandit Rock ¦ Lugna Favoriter ¦ Power Hit Radio ¦ Bauer Media Group Mix Megapol ¦ Svensk Pop ¦ Lugna Klassiker ¦ Mix Megapol Göteborg ¦ NRJ ¦ Rockklassiker ¦ The Voice ¦ Radio 107.5 ¦ Vinyl FM ¦ Kommersiell radio Retro FM (Malmö) ¦ Närradio Fun Radio (Malmö) ¦ Guldkanalen (Helsingborg) ¦ Guldkanalen (Malmö) ¦ Hit City (Landskrona) ¦ Karlstads Nya Radio ¦ Pop & Rock (Vännäs, Lycksele, Uppsala) ¦ Radio Active (Ystad) ¦ Radio Prime (Strömstad) ¦ Radio Siljan (Mora) ¦ Radio Viking (Ekerö) ¦ Rocket 95.3 (Stockholm) ¦ Skärgårdsradion (Värmdö) ¦ Sveriges Kristna Radio (Stockholm, Södertälje, Kristianstad) ¦ Studentradio Pite FM ¦ Radio AF (Lund) ¦ Radio Båstad ¦ Studentradion 98,9 i Uppsala ¦ Webbradio BPM Malmö ¦ Country Rocks ¦ Dansbandsdax ¦ Dansbandskanalen ¦ Distfm.se ¦ Guldkanalen 60-tal ¦ Guldkanalen 70-tal ¦ Guldkanalen 80-tal ¦ Guldkanalen 90-tal ¦ Radio 50 Plus ¦

Värsta reklamkvartalet någonsin

irmq22009Det andra kvartalet 2009 var det värsta sedan IRM började mäta reklaminvesteringarna. Försäljningen gick ned med 16,2 procent eller 1,4 miljard kronor jämfört med förra året.

Reklamradions nedgång är i linje med marknaden i stort, vilket gör att radion behåller sin marknadsandel på 2,3 procent. Sämst går det för de betalda tidningarna och dagstidningarna som har förlorat mer än en femtedel av sina annonsintäkter. TV, gratistidningar och utomhusreklam har liksom radion minskat ungefär som mediemarknaden som helhet. Internet, mobilreklam och annonsblad ökade dock sin försäljning under andra kvartalet.

”Nedgången på reklammarknaden är historiskt stor men var väntad. Resten av hösten kommer att se fortsatt dyster ut om än något bättre. Det är först i början av nästa år vi kommer att se en viss ljusning” säger IRM-s VD Magnus Anshelm.

Läs IRM-s pressmeddelande här.

REKLAMSTATISTIK

-30,9 %

Mediebyråbarometern, oktober 2019

KALENDER

5-6 dec EBU-s 83-e generalförsamling, Geneve.
1 jan Ny tillståndsperiod för Sveriges Radio.
16 jan P3 Guld 2020, Partille.
23-25 jan Salon de la radio & de l’audio digital/European Radio Show, Paris.
12 feb EBU Digital Radio Summit, Geneve.
29-31 mar Radiodays Europe, Lissabon.
23 apr Guldägget.
16 jun Podcast Day, London.
2-3 sep Radiodays Asia, Kuala Lumpur.