Universal dominerar radiomusiken

Nästan hälften av musiken i radion kommer från Universal Music. Det visar en lista över förra årets hundra mest spelade låtar, som har sammanställts av Nielsen Music.

Universal Musics marknadsandel på topp 100-listan är hela 42,9 procent. Det gör Universal till Sveriges i särklass mest framgångsrika skivbolag när det gäller radiospelningar.

”Självklart har Universal Music en bredd och en trygg internationell grund med musik som gillas av många. Lady Gaga och Rihanna är två av de stora artisterna på bolaget, medan Oskar Linnros är en självklar vinnare när det gäller svensk musik” säger Annica Forsman på Nielsen Music.

Sony Music är tvåa med en andel på 19,1 procent – alltså mindre än hälften av vad Universal har. Därefter följer konkurrenterna Warner Music med 14,1 och EMI med 13,8 procent. EMI hade årets största radiohit med Robyns Dancing on My Own.

Femma med 4,8 procent är Lionheart, som under året hade flera radioframgångar från Melodifestivalen (Anna Bergendahl och Timotej) och Eurovision Song Contest (Lena Meyer-Landrut och Yohanna). Roxy Recordings har 2,6 procent, tack vare Erik Hassle, Erik Saade och Agnes, och sjua är Family Tree med Edward Maya, September och Yolanda Be Cool. Slutligen hade PBR Records en radiohit med Apollo Drives Papercut, vilket räcker till en marknadsandel på 0,4 procent.

Statistiken från Nielsen Music bygger på datoriserad monitorering av ett stort antal radiostationer i Sverige och vägs efter hur många lyssnare de olika radiostationerna har.

Radionytt har tidigare publicerat en lista över de tio mest spelade låtarna under 2010. Se listan här.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share