SR-s digitala lyssnande upp 18 procent

Lyssningen på SR-program via digitala plattformer fortsätter att öka, skriver SR-s digitala direktör Martin Jönsson i ett inlägg på bloggen Medieormen.

Under förra årets konsumerades 2,7 miljoner timmar per vecka via sajten och appen Sveriges Radio Play. Det är 18 procent mer än under 2014. I antal starter var ökningen 17 procent.

Antalet poddstarter steg med 36 procent via sajten och appen. Podden är nu den största digitala lyssningsformen räknat i antal starter. Dessutom ökade lyssningen via externa poddplattformar, som Itunes/Podcaster, Acast, Deezer och Spotify, med hela 53 procent till drygt 900 000 lyssningar och nedladdningar per vecka. 65 procent av lyssnarna på poddar är under 35 år.

På sajten och appen gjordes i snitt 4 miljoner lyssningar per vecka, vilket är en ökning med 29 procent.

”Trenden är alltså att publiken lyssnar mer – och längre, inte minst tack vare en ökande andel trafik via sociala medier” skriver Martin Jönsson, som även konstaterar att utvecklingen ser ännu bättre ut under de första veckorna 2016.

”Lyssningen digitalt har mer än fördubblats sedan 2013. Och 2016 har, så här långt, faktiskt börjat ännu bättre än 2015. Hittills har den totala digitala lyssningen ökat med över 35 procent, jämfört med motsvarande veckor förra året. Vi är på god väg mot en stark digital daglig lyssningsvana, som komplement till det traditionella FM-lyssnandet. Som ju fortfarande står väldigt stabilt” skriver Martin Jönsson.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share