LYSSNA DIREKT:  Sveriges Radio P1 ¦ P2 ¦ P3 ¦ P4 ¦ P4 Plus ¦ Din Gata ¦ P6 ¦ P2 Musik ¦ Radioapans knattekanal ¦ SR Sápmi ¦ SR Sisuradio ¦ P4 Blekinge ¦ P4 Dalarna ¦ P4 Gotland ¦ P4 Gävleborg ¦ P4 Göteborg ¦ P4 Halland ¦ P4 Jämtland ¦ P4 Jönköping ¦ P4 Kalmar ¦ P4 Kristianstad ¦ P4 Kronoberg ¦ P4 Malmöhus ¦ P4 Norrbotten ¦ P4 Sjuhärad ¦ P4 Skaraborg ¦ P4 Stockholm ¦ P4 Sörmland ¦ P4 Uppland ¦ P4 Värmland ¦ P4 Väst ¦ P4 Västerbotten ¦ P4 Västernorrland ¦ P4 Västmanland ¦ P4 Örebro ¦ P4 Östergötland ¦ NENT Rix FM ¦ Star FM ¦ Bandit Rock ¦ Lugna Favoriter ¦ Power Hit Radio ¦ Bauer Media Group Mix Megapol ¦ Svensk Pop ¦ Lugna Klassiker ¦ Mix Megapol Göteborg ¦ NRJ ¦ Rockklassiker ¦ The Voice ¦ Radio 107.5 ¦ Vinyl FM ¦ Kommersiell radio Retro FM (Malmö) ¦ Närradio Fun Radio (Malmö) ¦ Guldkanalen (Helsingborg) ¦ Guldkanalen (Malmö) ¦ Hit City (Landskrona) ¦ Karlstads Nya Radio ¦ Pop & Rock (Vännäs, Lycksele, Uppsala) ¦ Radio Active (Ystad) ¦ Radio Prime (Strömstad) ¦ Radio Siljan (Mora) ¦ Radio Viking (Ekerö) ¦ Rocket 95.3 (Stockholm) ¦ Skärgårdsradion (Värmdö) ¦ Sveriges Kristna Radio (Stockholm, Södertälje, Kristianstad) ¦ Studentradio Pite FM ¦ Radio AF (Lund) ¦ Radio Båstad ¦ Studentradion 98,9 i Uppsala ¦ Webbradio BPM Malmö ¦ Country Rocks ¦ Dansbandsdax ¦ Dansbandskanalen ¦ Distfm.se ¦ Guldkanalen 60-tal ¦ Guldkanalen 70-tal ¦ Guldkanalen 80-tal ¦ Guldkanalen 90-tal ¦ Radio 50 Plus ¦

Regeringen vill ha större sändningsområden för reklamradion

Kulturdepartementet presenterade idag ett förslag om nya regler för analog kommersiell radio.

I april gav regeringen Post- och telestyrelsen i uppdrag att se över frekvenserna för reklamradion. I uppdraget nämndes att större sändningsområden ska öka konkurrensen och mångfalden inom den kommersiella radion. Samtidigt sades det att kulturdepartementet skulle undersöka vilka förändringar som kan behöva göras i radio- och TV-lagen. I en promemoria har kulturdepartementet nu presenterat resultatet av det arbetet.

Myndigheten för radio och TV ska få större frihet att utforma sändningsområden för reklamradio. Hänsyn ska inte längre tas till ”naturliga lokala intresseområden” utan till vad som är bra för konkurrensen och mångfalden inom radion. Målet ska inte längre vara att ha största möjliga antal tillstånd. Det kan få som följd att områden med många tillstånd, som exempelvis Stockholm, får färre tillstånd medan andra områden får fler. Samtidigt kan det bli färre men större sändningsområden.

Reglerna om att hindra ägarkoncentration ändras också. Tidigare var regeln att en tillståndshavare inte får ha mer än ett tillstånd om det inte fanns särskilda skäl för det. Det var en följd av att fokus då var på att reklamradion skulle vara lokal. I det nya förslaget blir det upp till Myndigheten för radio och TV att avgöra om flera tillstånd till en aktör skulle snedvrida konkurrensen. Samma bedömning ska ske när ett tillstånd överlåts.

Ändringarna i radio- och TV-lagen föreslås träda i kraft 1 juli nästa år.

Mer:
Promemoria från kulturdepartementet (PDF).

REKLAMSTATISTIK

-30,9 %

Mediebyråbarometern, oktober 2019

KALENDER

5-6 dec EBU-s 83-e generalförsamling, Geneve.
1 jan Ny tillståndsperiod för Sveriges Radio.
16 jan P3 Guld 2020, Partille.
23-25 jan Salon de la radio & de l’audio digital/European Radio Show, Paris.
12 feb EBU Digital Radio Summit, Geneve.
29-31 mar Radiodays Europe, Lissabon.
23 apr Guldägget.
16 jun Podcast Day, London.
2-3 sep Radiodays Asia, Kuala Lumpur.