Ras för franska Virgin Radio

virginradiofrDen franska versionen av rock-AC-stationen Virgin Radio har förlorat en fjärdedel av sina lyssnare på ett år. Den dagliga räckvidden har gått ned från 5,9 till 4,7 procent, enligt den senaste mätningen från Médiamétrie.

Det var för två år sedan som Lagardère bytte namn och inriktning på sin station Europe 2, en satsning som alltså inte verkar ha fungerat.

Däremot är RTL-s dansmusikstation Fun Radio på väg uppåt. Stationens dagliga räckvidd på 7,2 procent är det bästa resultatet på två år. NRJ-s AC-station Chérie FM har också fått fler lyssnare och når nu 4,8 procent.

De tre största stationerna ligger kvar på i stort sett samma nivåer som för ett år sedan. RTL leder med 11,8 procent, före den breda public service-kanalen France Inter med 10,2 och hitstationen NRJ med 10,0 procent.

Omformateringen av Lagardères Europe 1, som nyligen började spela musik igen, verkar ha givit ett positivt resultat. Stationens räckvidd ökar från 9,1 till 9,7 procent.

Radio France-kanalen France Bleu fortsätter uppåt och har sedan förra året stigit med 0,7 procentenhet till 6,9 procent. Public service-radion når totalt 25,8 procent av fransmännen en genomsnittlig dag och står för 22,8 procent av lyssnartimmarna.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share