Radioreklamen slår försäljningsrekord i år

Den kommersiella radiobranschen har hittills i år ökat sina reklamintäkter med 12,6 procent, enligt IRM. Detta samtidigt som den totala reklammarknaden vuxit med 3,3 procent. Enligt en prognos kommer det att säljas radioreklam för mer än 800 miljoner kronor under året, vilket skulle innebära nytt rekord och dessutom är 25 procent mer än för tre år sedan.

”Aldrig tidigare har radion omsatt så mycket pengar som nu. Till skillnad från andra medier som utmanas av förändrade konsumtionsmönster, adblockers och tappade upplagor så går radion kraftigt framåt. De tre senaste åren har radion ökat sina intäkter med över 200 miljoner och kommer i år att slå försäljningsrekord med över 800 miljoner. Fler och fler annonsörer vet att radio fungerar och får fina effekter av sina kampanjer. Lanseringen av radions mätsystem PPM, som är det bästa och mest precisa mätsystemet bland alla medier, är ytterligare en bidragande orsak till att radion går så starkt” säger Staffan Rosell, som är VD för Bauer Media i Sverige och Finland.

Starkast tillväxt hade radion under juni och juli, då tillväxten var 23,5 respektive 21 procent enligt IRM.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share