LYSSNA DIREKT:  Sveriges Radio P1 ¦ P2 ¦ P3 ¦ P4 ¦ P4 Plus ¦ Din Gata ¦ P6 ¦ P2 Musik ¦ Radioapans knattekanal ¦ SR Sápmi ¦ SR Sisuradio ¦ P4 Blekinge ¦ P4 Dalarna ¦ P4 Gotland ¦ P4 Gävleborg ¦ P4 Göteborg ¦ P4 Halland ¦ P4 Jämtland ¦ P4 Jönköping ¦ P4 Kalmar ¦ P4 Kristianstad ¦ P4 Kronoberg ¦ P4 Malmöhus ¦ P4 Norrbotten ¦ P4 Sjuhärad ¦ P4 Skaraborg ¦ P4 Stockholm ¦ P4 Sörmland ¦ P4 Uppland ¦ P4 Värmland ¦ P4 Väst ¦ P4 Västerbotten ¦ P4 Västernorrland ¦ P4 Västmanland ¦ P4 Örebro ¦ P4 Östergötland ¦ NENT Rix FM ¦ Star FM ¦ Bandit Rock ¦ Lugna Favoriter ¦ Power Hit Radio ¦ Bauer Media Group Mix Megapol ¦ Svensk Pop ¦ Lugna Klassiker ¦ Mix Megapol Göteborg ¦ NRJ ¦ Rockklassiker ¦ The Voice ¦ Radio 107.5 ¦ Vinyl FM ¦ Kommersiell radio Retro FM (Malmö) ¦ Närradio Fun Radio (Malmö) ¦ Guldkanalen (Helsingborg) ¦ Guldkanalen (Malmö) ¦ Hit City (Landskrona) ¦ Karlstads Nya Radio ¦ Pop & Rock (Vännäs, Lycksele, Uppsala) ¦ Radio Active (Ystad) ¦ Radio Prime (Strömstad) ¦ Radio Siljan (Mora) ¦ Radio Viking (Ekerö) ¦ Rocket 95.3 (Stockholm) ¦ Skärgårdsradion (Värmdö) ¦ Sveriges Kristna Radio (Stockholm, Södertälje, Kristianstad) ¦ Studentradio Pite FM ¦ Radio AF (Lund) ¦ Radio Båstad ¦ Studentradion 98,9 i Uppsala ¦ Webbradio BPM Malmö ¦ Country Rocks ¦ Dansbandsdax ¦ Dansbandskanalen ¦ Distfm.se ¦ Guldkanalen 60-tal ¦ Guldkanalen 70-tal ¦ Guldkanalen 80-tal ¦ Guldkanalen 90-tal ¦ Radio 50 Plus ¦

Radioreklamen slår försäljningsrekord i år

Den kommersiella radiobranschen har hittills i år ökat sina reklamintäkter med 12,6 procent, enligt IRM. Detta samtidigt som den totala reklammarknaden vuxit med 3,3 procent. Enligt en prognos kommer det att säljas radioreklam för mer än 800 miljoner kronor under året, vilket skulle innebära nytt rekord och dessutom är 25 procent mer än för tre år sedan.

”Aldrig tidigare har radion omsatt så mycket pengar som nu. Till skillnad från andra medier som utmanas av förändrade konsumtionsmönster, adblockers och tappade upplagor så går radion kraftigt framåt. De tre senaste åren har radion ökat sina intäkter med över 200 miljoner och kommer i år att slå försäljningsrekord med över 800 miljoner. Fler och fler annonsörer vet att radio fungerar och får fina effekter av sina kampanjer. Lanseringen av radions mätsystem PPM, som är det bästa och mest precisa mätsystemet bland alla medier, är ytterligare en bidragande orsak till att radion går så starkt” säger Staffan Rosell, som är VD för Bauer Media i Sverige och Finland.

Starkast tillväxt hade radion under juni och juli, då tillväxten var 23,5 respektive 21 procent enligt IRM.

REKLAMSTATISTIK

-30,9 %

Mediebyråbarometern, oktober 2019

KALENDER

20 nov Sound Stockholm, Stockholm.
5-6 dec EBU-s 83-e generalförsamling, Geneve.
1 jan Ny tillståndsperiod för Sveriges Radio.
16 jan P3 Guld 2020, Partille.
23-25 jan Salon de la radio & de l’audio digital/European Radio Show, Paris.
12 feb EBU Digital Radio Summit, Geneve.
29-31 mar Radiodays Europe, Lissabon.
16 jun Podcast Day, London.
2-3 sep Radiodays Asia, Kuala Lumpur.