Radioreklamen ned 9,3 procent i februari

Mediebyråernas förmedling av radioreklam gick i februari ned med 9,3 procent till 33,9 miljoner kronor. Det visar Mediebyråbarometern, som publiceras av Dagens Media.

Den totala förmedlingen av reklam via mediebyråerna gick ned med 15 procent, vilket gör att radion klarade sig bättre än marknaden i stort och bättre än alla andra traditionella medier. Flera medier hade nedgångar på runt 40 procent: dagspress landsort (-42,4), dagspress storstad (-47,8), dagspress kväll (-37,1), utomhus (-38,6) och sök (-38,8). De enda medierna som ökade sin försäljning var onlinevideo (+10,3) och sociala medier (+9,5).

För årets två första månaderna 2021 är radioreklamens nedgång 15,7 procent. Det är i nivå med den totala minskningen på 15,9 procent.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share