LYSSNA DIREKT:  Sveriges Radio P1 ¦ P2 ¦ P3 ¦ P4 ¦ P4 Plus ¦ Din Gata ¦ P6 ¦ P2 Musik ¦ Radioapans knattekanal ¦ SR Sápmi ¦ SR Sisuradio ¦ P4 Blekinge ¦ P4 Dalarna ¦ P4 Gotland ¦ P4 Gävleborg ¦ P4 Göteborg ¦ P4 Halland ¦ P4 Jämtland ¦ P4 Jönköping ¦ P4 Kalmar ¦ P4 Kristianstad ¦ P4 Kronoberg ¦ P4 Malmöhus ¦ P4 Norrbotten ¦ P4 Sjuhärad ¦ P4 Skaraborg ¦ P4 Stockholm ¦ P4 Sörmland ¦ P4 Uppland ¦ P4 Värmland ¦ P4 Väst ¦ P4 Västerbotten ¦ P4 Västernorrland ¦ P4 Västmanland ¦ P4 Örebro ¦ P4 Östergötland ¦ NENT Rix FM ¦ Star FM ¦ Bandit Rock ¦ Lugna Favoriter ¦ Power Hit Radio ¦ Bauer Media Group Mix Megapol ¦ Svensk Pop ¦ Lugna Klassiker ¦ Mix Megapol Göteborg ¦ NRJ ¦ Rockklassiker ¦ The Voice ¦ Radio 107.5 ¦ Vinyl FM ¦ Kommersiell radio Retro FM (Malmö) ¦ Närradio Fun Radio (Malmö) ¦ Guldkanalen (Helsingborg) ¦ Guldkanalen (Malmö) ¦ Hit City (Landskrona) ¦ Karlstads Nya Radio ¦ Pop & Rock (Vännäs, Lycksele, Uppsala) ¦ Radio Active (Ystad) ¦ Radio Prime (Strömstad) ¦ Radio Siljan (Mora) ¦ Radio Viking (Ekerö) ¦ Rocket 95.3 (Stockholm) ¦ Skärgårdsradion (Värmdö) ¦ Sveriges Kristna Radio (Stockholm, Södertälje, Kristianstad) ¦ Studentradio Pite FM ¦ Radio AF (Lund) ¦ Radio Båstad ¦ Studentradion 98,9 i Uppsala ¦ Webbradio BPM Malmö ¦ Country Rocks ¦ Dansbandsdax ¦ Dansbandskanalen ¦ Distfm.se ¦ Guldkanalen 60-tal ¦ Guldkanalen 70-tal ¦ Guldkanalen 80-tal ¦ Guldkanalen 90-tal ¦ Radio 50 Plus ¦

Radion årets och sommarens vinnare på reklammarknaden

Uppgången för radioreklamen fortsatte under sommaren.

Mediebyråernas förmedling av radioreklam har ökat med 24,7 procent hittills i år, vilket är mer än alla andra medier. För juni och juli var uppgången för radioreklamen 23 respektive 24 procent.

”Medieinvesteringarna ökade under sommarmånaderna med 2,4 procent, och juli 2017 är den högst uppmätt julimånaden hittills i Mediebyråbarometerns historia. Dock hade årets sommarperiod en extra faktureringsdag, vilket medför periodiseringseffekter. Sett ur ett längre perspektiv kan vi se att mediebranschen mår bra och ackumulerat hittills i år har medieinvesteringarna ökat med 4,1 procent och kommer sannolikt att bibehålla ökningstakten under hela 2017″ säger Staffan Slörner, som är VD för Sveriges Mediebyråer.

Den största förloraren bland medierna är storstadspress, som har minskat sin förmedlade reklamförsäljning med 21,5 procent i år.

REKLAMSTATISTIK

-30,9 %

Mediebyråbarometern, oktober 2019

KALENDER

5-6 dec EBU-s 83-e generalförsamling, Geneve.
1 jan Ny tillståndsperiod för Sveriges Radio.
16 jan P3 Guld 2020, Partille.
23-25 jan Salon de la radio & de l’audio digital/European Radio Show, Paris.
12 feb EBU Digital Radio Summit, Geneve.
29-31 mar Radiodays Europe, Lissabon.
23 apr Guldägget.
16 jun Podcast Day, London.
2-3 sep Radiodays Asia, Kuala Lumpur.