Radio Metro anmäler konkurrenterna

radiometroDen nystartade norska radiostationen Radio Metro anmäler konkurrenterna till Konkurransetilsynet. Det skriver Radioassistant och Aftenposten.

P4, NRK och SBS missbrukar sina marknadspositioner, menar Radio Metro. Stationen måste betala lika mycket (2,1 miljoner kronor) för lyssnarmätningarna som de rikstäckande kanalerna P4 och Radio Norge. Detta trots att Radio Metro bara sänder lokalt. Enligt Radio Metro blir kostnaden för MTG-s P5 och SBS-ägda Radio 1 Hits, som också sänder lokalt, bara hälften så hög.

De norska lyssnarmätningarna görs elektroniskt av TNS Gallup på uppdrag av P4, NRK och SBS.

”Det är i praktiken omöjligt att sälja radioreklam på den nationella marknaden till mediebyråerna utan att finnas med i PPM-undersökningen. Ägarbolaget ber nu Konkurrensetilsynet att utreda om styrelsegruppen för radiomätningarna har brutit konkurrenslagen genom att använda olika villkor för radioaktörerna” skriver Radio Metros ägare 21st Venture i ett brev till Konkurransetilsynet.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share