LYSSNA DIREKT:  Sveriges Radio P1 ¦ P2 ¦ P3 ¦ P4 ¦ P4 Plus ¦ P5 STHLM ¦ Din Gata ¦ P6 ¦ P2 Musik ¦ P3 Star ¦ Radioapans knattekanal ¦ P2 Klassiskt ¦ SR Sápmi ¦ SR Sisuradio ¦ P2 Världen ¦ P4 Blekinge ¦ P4 Dalarna ¦ P4 Gotland ¦ P4 Gävleborg ¦ P4 Göteborg ¦ P4 Halland ¦ P4 Jämtland ¦ P4 Jönköping ¦ P4 Kalmar ¦ P4 Kristianstad ¦ P4 Kronoberg ¦ P4 Malmöhus ¦ P4 Norrbotten ¦ P4 Sjuhärad ¦ P4 Skaraborg ¦ P4 Stockholm ¦ P4 Sörmland ¦ P4 Uppland ¦ P4 Värmland ¦ P4 Väst ¦ P4 Västerbotten ¦ P4 Västernorrland ¦ P4 Västmanland ¦ P4 Örebro ¦ P4 Östergötland ¦ NENT Rix FM ¦ Star FM ¦ Bandit Rock ¦ Lugna Favoriter ¦ Power Hit Radio ¦ Bauer Media Group Mix Megapol ¦ Svensk Pop ¦ Lugna Klassiker ¦ Mix Megapol Göteborg ¦ NRJ ¦ Rockklassiker ¦ The Voice ¦ Radio 107.5 ¦ Vinyl FM ¦ Kommersiell radio Retro FM (Malmö) ¦ Närradio Fun Radio (Malmö) ¦ Guldkanalen (Helsingborg) ¦ Guldkanalen (Malmö) ¦ Hit City (Landskrona) ¦ Karlstads Nya Radio ¦ Pop & Rock (Vännäs, Lycksele, Uppsala) ¦ Radio Active (Ystad) ¦ Radio Prime (Strömstad) ¦ Radio Siljan (Mora) ¦ Radio Viking (Ekerö) ¦ Rocket 95.3 (Stockholm) ¦ Skärgårdsradion (Värmdö) ¦ Sveriges Kristna Radio (Stockholm, Södertälje, Kristianstad) ¦ Studentradio Pite FM ¦ Radio AF (Lund) ¦ Radio Båstad ¦ Studentradion 98,9 i Uppsala ¦ Webbradio BPM Malmö ¦ Country Rocks ¦ Dansbandsdax ¦ Dansbandskanalen ¦ Guldkanalen 60-tal ¦ Guldkanalen 70-tal ¦ Guldkanalen 80-tal ¦ Guldkanalen 90-tal ¦ Radio 50 Plus ¦

Johan Lindström, Östra Förstadsg. 17D, 21131 Malmö.
Tel: 0704-91 33 94 (fr 10/3). E-post: johan@radionytt.se.

Nya frekvenser för kommersiell radio

PPM: Star FM ikapp NRJ

På bara drygt två månader har NENT-s nya nationella kanal Star FM fått lika många lyssnare som NRJ. Det visar de senaste veckosiffrorna från Kantar Sifos PPM-mätning.

Förra veckan hade Star FM en daglig räckvidd på 7,4 procent av befolkningen, vilket motsvarar 600 000 lyssnare och är en tiondels procentenhet mer än NRJ. Star FM stod förra veckan för 12 procent av lyssnandet på kommersiell radio, vilket är 3,6 procentenheter mer än NRJ.

Star FM marknadsförs under oktober med en stor kampanj på utomhustavlor, lokal dagspress, TV och digitalt. Kampanjen är den andra från NENT sedan reklamradions frekvensomläggning 1 augusti, då Rix FM fick tillgång till ett nationellt nätverk samtidigt som Star FM etablerades som en rikstäckande kanal med frekvenser i 18 av landets 21 reklamradioregioner.

Den första kampanjen handlade framförallt om Rix FM-s nya frekvenser. I den andra är det mer fokus på Star FM. Båda kampanjerna har gjorts inhouse. Huvudansvarig för den senaste har varit Filip Born, som är marknadschef för Star FM och I Like Radio och tidigare i år rekryterades från OKQ8. Arbetet med att ta fram flyttkampanjen i augusti leddes av Sebastian Voght, som är marknadschef för Rix FM och Power Hit Radio, samt Anders Mannio, som är marknadschef för Bandit.

”Vi är positivt överraskade över hur fantastiskt snabbt det har gått för Star FM. Vår målsättning under 2019 är att Rix FM ska bli den största kommersiella radiostationen, att Rix Morronzoo vinner morgonen och att Star FM ska slå NRJ. Redan nu är Rix Morronzoo störst på morgonen och Star FM ifatt NRJ. Vi är väldigt nöjda med lanseringskampanjen och jag vill ge en eloge till våra marknads- och programavdelningar som har fått ut budskapet och sett till att vi fick med oss våra lyssnare till nya frekvenser” säger Christer Modig, radiochef på NENT.

Kampanjen för Star FM har temat ”Världens bästa blandband” och fokuserar på att stationen spelar musik från 70-, 80- och 90-talen och på morgonshowen med Jesse Wallin, Martin Loogna och Alexandra Maric.

”Star FM riktar sig till lyssnare som är 40 plus, därför har vi valt ”Världens bästa blandband” – väl medvetna om att yngre målgrupper inte vet vad ett kassettband är” fortsätter radiochef Christer Modig.

Star FM utökar 30 oktober med nya frekvenser i bland annat Karlshamn (94,3 MHz), Falun (90,4), Ludvika (89,8), Strängnäs (102,1), Falkenberg (106,1), Bollnäs (89,0), Nässjö (105,6), Vetlanda (104,1), Oskarshamn (106,3), Luleå (90,1), Piteå (91,9), Katrineholm (95,4), Härnösand (107,8), Enköping (89,8) och Karlskoga (93,7).

Station 2018-V42 2018-V41 2018-V40 2018-V39
Radio Total 72,0 70,9 70,8 70,1
Sveriges Radio 53,9 53,1 53,3 53,2
Kommersiell radio 38,1 38,4 37,5 36,6
Bauer Media 24,7 25,3 25,1 24,5
Nordic Entertainment 22,0 21,1 20,3 20,6
SR P1 15,6 15,8 15,5 15,9
SR P2 2,3 2,0 2,2 1,9
SR P3 8,9 9,7 9,4 9,1
SR P4 40,1 39,5 39,7 39,2
Mix Megapol 14,7 14,0 14,3 13,8
Rix FM 13,7 13,0 13,5 13,1
NRJ 7,3 8,4 8,0 8,5
Star FM 7,4 7,5 6,3 6,6
Rockklassiker 3,4 3,5 3,4 3,2

Sifforna redovisar daglig räckvidd.

kantarsifo
Mer:
Kantar Sifos sida om PPM


Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.

Radionytt på Twitter

Reklamstatistik

+23,9 %

Mediebyråbarometern, september 2018

Radio Monitor Airplay Chart

01
(06)
Ava Max
Sweet But Psycho  WMG  
02
(01)
Chris Kläfford
What Happened to Us  UMG  
03
(09)
Dean Lewis
Be Alright  UMG  
04
(07)
Lukas Graham
Love Someone  UMG  
05
(02)
Ina Wroldsen
Strongest  SME  
06
(03)
Bad Wolves
Zombie  TMB  
07
(05)
David Guetta/Sia
Flames  WMG  
08
(17)
Lady Gaga/Bradley Cooper
Shallow  UMG  
09
(11)
Molly Sandén
Kär i din kärlek  SME  
10
(08)
Ariana Grande
No Tears Left to Cry  UMG  

Listan sammanställs av Radio Monitor.

Radiojobb

Kalender

16 novKantar Sifos lokala lyssnarmätning.
1 janNENT, DB Media och Skärgårdsradion startar DAB+-sändningar.
31 mar-2 aprRadiodays Europe, Lausanne.
13 junPodcast Day, London.
1 jan 2020Ny tillståndsperiod för Sveriges Radio.