LYSSNA DIREKT:  Sveriges Radio P1 ¦ P2 ¦ P3 ¦ P4 ¦ P4 Plus ¦ P5 STHLM ¦ Din Gata ¦ P6 ¦ P2 Musik ¦ P3 Star ¦ Radioapans knattekanal ¦ P2 Klassiskt ¦ SR Sápmi ¦ SR Sisuradio ¦ P2 Världen ¦ P4 Blekinge ¦ P4 Dalarna ¦ P4 Gotland ¦ P4 Gävleborg ¦ P4 Göteborg ¦ P4 Halland ¦ P4 Jämtland ¦ P4 Jönköping ¦ P4 Kalmar ¦ P4 Kristianstad ¦ P4 Kronoberg ¦ P4 Malmöhus ¦ P4 Norrbotten ¦ P4 Sjuhärad ¦ P4 Skaraborg ¦ P4 Stockholm ¦ P4 Sörmland ¦ P4 Uppland ¦ P4 Värmland ¦ P4 Väst ¦ P4 Västerbotten ¦ P4 Västernorrland ¦ P4 Västmanland ¦ P4 Örebro ¦ P4 Östergötland ¦ MTG Radio Rix FM ¦ Star FM ¦ Bandit Rock ¦ Lugna Favoriter ¦ Power Hit Radio ¦ Bauer Media Group Mix Megapol ¦ Svensk Pop ¦ Mix Megapol Göteborg ¦ NRJ ¦ Rockklassiker ¦ The Voice ¦ Radio 107.5 ¦ Vinyl FM ¦ Kommersiell radio East FM (Norrköping) ¦ Närradio Fun Radio (Malmö) ¦ Guldkanalen (Malmö) ¦ Hit City (Landskrona) ¦ Karlstads Nya Radio ¦ Premier Radio ¦ Radio Active (Ystad) ¦ Radio Prime (Strömstad) ¦ Radio Siljan (Mora) ¦ Radio Viking (Ekerö) ¦ Rocket 95.3 (Stockholm) ¦ Skärgårdsradion (Värmdö) ¦ Studentradio Pite FM ¦ Radio AF (Lund) ¦ Radio Båstad ¦ Studentradion 98,9 i Uppsala ¦ Webbradio BPM Malmö ¦ Dansbandsdax ¦ Dansbandskanalen ¦ Guldkanalen 60-tal ¦ Guldkanalen 70-tal ¦ Guldkanalen 80-tal ¦ Guldkanalen 90-tal ¦ Radio 50 Plus ¦

Johan Lindström, Östra Förstadsg. 17D, 21131 Malmö.
Tel: 0704-91 33 94 (fr 10/3). E-post: johan@radionytt.se.

NYHETER

Veckans adderingar

Dua Lipa och Calvin Harris adderas av P3 och NRJ.

B: Calvin Harris & Dua Lipa One Kiss
B: The Weeknd Call Out My Name
C: Lova Insecurities
C: Oscar Zia Kyss mig i slo-mo (feat. Leslie Tay)
C: Tove Styrke On the Low
D: Aminé Campfire (feat. Injury Reserve)
D: Boy Pablo Losing You
D: Cardi B Drip (feat. Migos)
D: Dennis Lloyd Nevermind
D: Hayley Kiyoko Curious
D: Juliander Afterglow
D: Kacey Musgraves High Horse
D: Lil Dicky Freaky Friday (feat. Chris Brown)
D: Matt Simons We Can Do Better
D: Rebecca & Fiona Need You
D: Seeb Drin About (feat. Dagny)
E: Taken By Trees Once
B: Peter Jöback The Mask
C: Alvaro Soler La cintura
nrj 5 Seconds Of Summer Want You Back
Calvin Harris & Dua Lipa One Kiss
David Guetta & Sia Flames
Imagine Dragons Next to Me
Julia Michaels Heaven
Rhys No Vacancy
Tom Walker Leave a Light On
Marshmello Friends
Mike Perry Rocksteady (feat. Dima)

 


Lyssnarsiffror vecka 13 2018

Station 2018-V13 2018-V12 2018-V11 2018-V10
Radio Total 70,1 72,2 71,6 70,3
Sveriges Radio 52,9 55,6 55,2 54,5
Kommersiell radio 34,3 35,8 34,4 33,6
Bauer Media 23,5 24,6 23,9 23,6
MTG 16,9 16,8 16,2 15,8
SR P1 12,3 12,5 13,7 13,2
SR P2 2,3 2,2 2,1 2,3
SR P3 11,7 12,0 11,7 12,1
SR P4 38,4 40,8 39,4 39,0
Mix Megapol 14,7 14,6 15,1 14,9
Rix FM 11,1 11,1 11,3 10,8
NRJ 7,1 8,0 7,0 7,0
Rockklassiker 3,0 3,6 3,2 3,1

Sifforna redovisar daglig räckvidd.

kantarsifo
Mer:
Kantar Sifos sida om PPM


Bästa mars-månaden någonsin för radioreklamen

Mediebyråerna förmedlade radioreklam för 48,6 miljoner kronor under mars. Det är den högsta siffran någonsin för radioreklamen under månaden mars och innebär en uppgång med hela 53,8 procent sedan mars förra året.

Den totala reklammarknaden steg samtidigt med 2,2 procent.

”Medieinvesteringarna fortsätter att öka. Totalt har mediebyråerna köpt annonsutrymme för drygt 3,6 miljarder kronor under årets första kvartal, vilket innebär en ökning om 4,3 procent och det starkaste första kvartalet sedan mätningarna startades. Annonskonjunkturen är fortsatt mycket stark och inga tecken på avmattning kan skönjas. Radio är månadens stora vinnare och kategorin slår all-time-high för mars månad. Det kommer att bli intressant att följa radiomediet kommande månader då kategorin möter mycket starka siffror från 2017” säger Staffan Slörner, som är VD för Sveriges Mediebyråer.

Mer:
Mediebyråbarometern (PDF)


Bauer hämtar försäljningsdirektör från Discovery

Charlotte Lundgren har utsetts till nya försäljningsdirektör på Bauer Media.

Charlotte Lundgren har senast varit intäkts- och försäljningsdirektör för Discovery Networks Sverige. Hon tillträder 2 maj och ersätter Lotta Carlson, som har haft uppdraget sedan december 2015 och nu går över till Ica.

”Vi är mycket glada att kunna hälsa Charlotte välkommen till Bauer Media som ny försäljningsdirektör. Charlotte har en gedigen kompetens inom media och mycket god insikt i våra kunders och samarbetspartners affär. Med sitt strategiska synsätt och sin digitala fokus kommer Charlotte ta utvecklingen av vår affär till nästa nivå” säger Staffan Rosell, som är VD för Bauer Media i Sverige och Finland.

”Det ska bli oerhört spännande att få arbeta hos Bauer Media som är marknadsledare inom ljudunderhållning och ljudannonsering. Dessutom med ett medie i stark tillväxt och utveckling. Jag ser mycket fram emot att, tillsammans med Bauer Medias fantastiska försäljningsorganisation, fortsätta utveckla Bauer Medias kunder framåt” säger Charlotte Lundgren.


”P3 konkurrerar sönder de privata kanalerna”

”P3 gör nu allt för att konkurrera sönder de privata kanalerna”. Det skriver MTG-s radiochef Christer Modig på DN Debatt.

Enligt Christer Modig kopierar P3 det reklamradion gör och anpassar musikutbudet efter målgruppen genom att använda lyssnarmätningar, analyser och musikundersökningar.

”Vi får ofta höra att kommersiell radio endast spelar ett fåtal titlar om och om igen, medan public service sägs ha ett bredare utbud med unik och nischad musik. Det är tyvärr inte sant, i varje fall inte under ”primetime” vardagar mellan klockan 6 och 18 då radiolyssnandet är som högst” skriver Christer Modig.

”De fokuserar på att spela de populäraste låtarna allt oftare samtidigt som den smalare musiken och de nischade programmen skuffas undan till kvällar, nätter och helger. Till sin hjälp har P3 bland annat köpt in en tjänst där de i realtid kan mäta lyssnandet per titel och rensa bort låtar som eventuellt tappar lyssnare. Det har till och med gått så långt att man i P3 gör reklam för att de inte har någon reklam, samtidigt som kanalen själv spelar de starkaste låtarna på tider då de privata kanalerna bryter för reklam” fortsätter Christer Modig.

MTG har tagit fram statistik från Music Control som visar att 100 låtar stod för 43 procent av musiken i P3 under primetime förra året. Endast 4 av de 100 mest spelade i P3 kom från oberoende musikbolag. Dessutom spelades inte mer svensk musik i P3 än i de kommersiella kanalerna under primetime.

Christer Modig föreslår att Sveriges Radio i framtiden ges tydligare riktlinjer och regler när det gäller musiken.

”Eftersom 60 procent av Sveriges Radios utbud består av musik, enligt SR:s public serviceredovisning 2016, så borde public serviceuppdraget rimligen innehålla någon form av inriktning gällande musiken, exempelvis att musik som de kommersiella kanalerna inte spelar ändå ska nå en publik. Men så fungerar det inte längre. Sveriges Radio programmerar och testar musiken precis på samma sätt som vi kommersiella aktörer gör, med den skillnaden att de inte behöver sända reklam eftersom de finansieras med offentliga medel. Den konkurrensfördelen utnyttjar de också oblygt” skriver Christer Modig.

”Bara genom att ställa riktiga krav kan politikerna hindra det som annars kan bli ett politiskt misslyckande: att vi privata radioaktörer betalar 1,3 miljarder till statskassan för att skapa mer mångfald i etern, men sedan konkurreras sönder av statsfinansierad radio” skriver Christer Modig.

Till exempel skulle det enligt Christer Modig kunna krävas att hälften av musiken skulle vara unik för Sveriges Radio, med en fjärdedel från oberoende bolag, 40 procent svensk musik och 20 procent på svenska.

Mer:
”Låt inte licensfinansierade P3 konkurrera ut privatradion”


Dansk reklamradio vill fortsätta på FM

Tre av de största kommersiella radiobolagen i Danmark vill fortsätta sända på FM. De håller alltså inte med den borgerliga regeringen om att FM-nätet bör släckas ned senast 2021.

”Det här är bara ett förslag. Men vi tycker att det är bättre att vänta tills minst 50 procent av lyssnandet är digitalt, som det var tänkt från början” säger Jim Receveur, som är chef för Bauer Media – det enda kommersiella radiobolaget med nationella sändningar.

Lars Jespersen på Nordjyske Medier säger att det vore en dålig idé att släcka FM redan 2021.

”De lokala radiostationerna fick så sent som 2017 tillstånd att sända via DAB+. Vi hinner inte få tillräckligt med lyssnare på DAB+ innan FM släcks ned, så det finns en stor risk att lokala stationer skulle bli förlorare. 2017 utlystes nya FM-frekvenser, som vi och andra har fått med tillståndsperioder på tio år. Så det är ohållbart att de bara skulle gälla i fyra år” säger Lars Jespersen.

Olle Søndergaard på Radio ABC håller med. Han påpekar att många lokala mediebolag nyligen har investerat pengar på FM-sändningarna. Dessutom ger DAB i dagsläget inte möjlighet att sända lokala reklamblock på samma sätt som FM.

”Det är helt enkelt för tidigt att släcka ned – lyssnarna är bäst betjänta av att ha flera sätt att lyssna. Vi har inga problem att sända på flera plattformar” säger Olle Søndergaard.

FM-tillstånden för de lokala radiostationerna kan dras tillbaka med två års varsel inför en släckning av FM-bandet.


Bauer får sjätte nationella FM-tillståndet i Danmark

Pop FM kan fortsätta sända på det sjätte FM-nätet i Danmark. Radio- og TV-nævnet gav idag tillståndet till Bauer Media, som redan driver stationen tillsammans med samarbetspartnern Berlingske Media.

Radio- og TV-nævnet inledde tillståndsgivningen 1 december. Bauer Media skickade in den enda ansökningen för tillståndet, som gäller för FM från 9 juli 2018 till 8 juli 2026. Den årliga koncessionsavgiften är rörlig och bygger på en procentsats av stationens intäkter: 5 procent för en omsättning mellan 75 och 100 miljoner kronor, 10 procent för en omsättning mellan 100 och 200 miljoner och 15 procent för en omsättning som är större än 200 miljoner.

Bauer Media har även tillståndet för det femte FM-nätet i Danmark fram till 2022. Det används för stationen Nova FM.


MTG-stationer bötfälls för otydliga reklamsignaturer

Granskningsnämnden har fällt MTG-stationerna Rix FM och Lugna Favoriter i Stockholm.

Anledningen till fällningarna är att granskningsnämnden anser att signaturerna före och efter reklamavbrotten inte är tillräckligt tydliga och därför strider mot bestämmelsen om annonssignatur. Enligt nämnden måste ordet ”reklam” nämnas i signaturerna, med hänvisning till ett beslut i nämnden 2003. MTG Radio håller inte med om den tolkningen av lagen.

”Varken lagen eller förarbeten ställer krav på att ordet ”reklam” eller något annat särskilt ord ska användas i annonssignaturen. Under de år som kommersiell radio har förekommit i Sverige har det etablerats en branschpraxis vad avser annonssigunatur. Ingen aktör i vare sig radio eller TV använder ordet ”reklam” i dag och lyssnarna är sedan länge vana vid att annonsering i radio markeras av en ljudsignal” skriver MTG Radio i sitt yttrande.

Nämnden påpekar också att MTG Radio-stationerna placerar sponsringsmeddelanden mitt i programmen istället för i början och slutet av programmet som reglerna säger. MTG Radio menar dock att meddelanden ligger före och efter segment i programmen och därför bör vara tillåtna. Dessutom tycker nämnden att Rix Morronzoos uppmärksamhet kring den gästande artisten Markoolios nya singel innebar otillbörligt gynnande och att Lugna Favoriter gynnade Facebook i sitt morgonprogram. Slutligen upptäckte nämnden att det sändes 49 sekunder för mycket reklam i Rix FM under en av de granskade timmarna.

Granskningsnämnden ansöker nu hos förvaltningsrätten om att de två MTG-stationerna ska betala en ”särskild avgift”. Rix FM i Stockholm ska betala 50 000 kronor för att bolaget inte har följt reglerna om annonsmängd och sponsringsmeddelanden. Lugna Favoriter ska betala 25 000 för brott mot reglerna om annonsignatur.


Danska regeringen vill släcka FM senast 2021

slukafmradio

Den danska regeringen presenterade idag sin nya mediepolitik. Bland annat föreslår regeringen att FM-bandet släcks senast 2021.

Nedsläckningen av FM-bandet ska ske två år efter att 50 procent av radiolyssningen sker via digitala plattformar eller senast 2021, alltså om bara tre år. Idag ligger det digitala lyssnandet på 38 procent.

För att utöka radioutbudet startas en ny rikstäckande radiokanal med inriktning på kultur inklusive klassisk musik. Kanalen kommer att få statligt stöd, men får även sälja reklam. Avtalet för Radio 24 Syv, den första privata public service-radion, går ut nästa år. För nästa avtalsperiod utlyses tillståndet på nytt. Det statliga anslaget sänks med en tredjedel samtidigt som kanalen får tillstånd att sälja reklam.

Public service-fonden, som används för public service-produktion utanför DR, utökas från 35 till 220 miljoner danska kronor årligen. Dessutom ska 40 procent av aktierna i den statliga TV-kanalen TV2 säljas. Andra förändringar är att momsen på digital journalistik tas bort och att lokaltidningar får högre presstöd.

Sedan tidigare är det känt att regeringen vill sänka anslaget till DR med 20 procent på fem år från 2019.

Den danska regeringen, som saknar majoritet i Folketinget, har bjudit in övriga partier till förhandlingar om mediepolitiken. Det första mötet sker på tisdag.

Mer:
Nye medier nye vaner nye tider (PDF)


Radionytt Musik

radionyttmusikRadionytt Musik med aktuella spellistor från Sveriges viktigaste radiostationer finns nu att ladda ned som PDF-fil här. Från och med den här veckan publiceras även adderingarna på kanaler från Bauer Media i Danmark, Yle i Finland och NRK i Norge.


Radionytt på Twitter

Reklamstatistik

+0,5 %

Mediebyråbarometern, februari 2018

Radio Monitor Airplay Chart

luisfonsiechamelaculpa01
(02)
Luis Fonsi/Demi Lovato
Échame la culpa  UMG  
mendezeveryday02
(03)
Mendez
Everyday  UMG  
edsheeranperfect03
(05)
Ed Sheeran
Perfect  WMG/SME  
felixsandmaneverysingleday04
(11)
Felix Sandman
Every Single Day  SME  
zayndusktilldawn05
(16)
Zayn/Sia
Dusk Till Dawn  SME  
darintvillingen06
(10)
Darin
Tvillingen  TMB  
camilacabellohavana07
(06)
Camila Cabello/Young Thug
Havana  SME  
benjaminingrossodanceyouoff08
(01)
Benjamin Ingrosso
Dance You Off  SME  
09
(13)
Martin Almgren
A Bitter Lullaby  UMG  
10
(14)
John Lundvik
My Turn  WMG  

Listan sammanställs av Radio Monitor.

Kalender

14-15 aprMediedagar, årsmöte för NRO, KRN, RÖK och CMS, Växjö.
1 aug 2018Ny tillståndsperiod för den kommersiella radion.
12 junRadiodays Europe Podcast Day, Köpenhamn.
31 aug-3 sepIFA, Berlin.
13-18 sepIBC2018, Amsterdam.
20 sepRadiodagen med Stora Radiopriset, Stockholm.
31 mar-2 aprRadiodays Europe, Lausanne.
1 jan 2020Ny tillståndsperiod för Sveriges Radio.