LYSSNA DIREKT:  Sveriges Radio P1 ¦ P2 ¦ P3 ¦ P4 ¦ P4 Plus ¦ P5 STHLM ¦ Din Gata ¦ P6 ¦ P2 Musik ¦ P3 Star ¦ Radioapans knattekanal ¦ P2 Klassiskt ¦ SR Sápmi ¦ SR Sisuradio ¦ P2 Världen ¦ P4 Blekinge ¦ P4 Dalarna ¦ P4 Gotland ¦ P4 Gävleborg ¦ P4 Göteborg ¦ P4 Halland ¦ P4 Jämtland ¦ P4 Jönköping ¦ P4 Kalmar ¦ P4 Kristianstad ¦ P4 Kronoberg ¦ P4 Malmöhus ¦ P4 Norrbotten ¦ P4 Sjuhärad ¦ P4 Skaraborg ¦ P4 Stockholm ¦ P4 Sörmland ¦ P4 Uppland ¦ P4 Värmland ¦ P4 Väst ¦ P4 Västerbotten ¦ P4 Västernorrland ¦ P4 Västmanland ¦ P4 Örebro ¦ P4 Östergötland ¦ NENT Rix FM ¦ Star FM ¦ Bandit Rock ¦ Lugna Favoriter ¦ Power Hit Radio ¦ Bauer Media Group Mix Megapol ¦ Svensk Pop ¦ Lugna Klassiker ¦ Mix Megapol Göteborg ¦ NRJ ¦ Rockklassiker ¦ The Voice ¦ Radio 107.5 ¦ Vinyl FM ¦ Kommersiell radio Retro FM (Malmö) ¦ Närradio Fun Radio (Malmö) ¦ Guldkanalen (Helsingborg) ¦ Guldkanalen (Malmö) ¦ Hit City (Landskrona) ¦ Karlstads Nya Radio ¦ Pop & Rock (Vännäs, Lycksele, Uppsala) ¦ Radio Active (Ystad) ¦ Radio Prime (Strömstad) ¦ Radio Siljan (Mora) ¦ Radio Viking (Ekerö) ¦ Rocket 95.3 (Stockholm) ¦ Skärgårdsradion (Värmdö) ¦ Sveriges Kristna Radio (Stockholm, Södertälje, Kristianstad) ¦ Studentradio Pite FM ¦ Radio AF (Lund) ¦ Radio Båstad ¦ Studentradion 98,9 i Uppsala ¦ Webbradio BPM Malmö ¦ Country Rocks ¦ Dansbandsdax ¦ Dansbandskanalen ¦ Guldkanalen 60-tal ¦ Guldkanalen 70-tal ¦ Guldkanalen 80-tal ¦ Guldkanalen 90-tal ¦ Radio 50 Plus ¦
Nya frekvenser för kommersiell radio

NYHETER

Veckans adderingar

Andreas Johnson adderas av P4 och Rix FM.
Fotograf: Per Kristiansen.

C: Bahjat What We Were
C: Beck Super Cool (feat. Robyn & The Lonely Island)
C: Ionnalee Open Sea
C: Jubël Teenage Minds
C: Lamix Main Squeeze (feat. Jireel)
C: Sofia Karlberg Spotless Mind
C: Thomas Stenström Adios amigos
D: Cage The Elephant Ready to Let Go
D: David Guetta, Brooks & Loote Better When You’re Gone
D: Khalid Talk
E: Diplo New Shapes
E: Flora Cash They Own this Town
E: Nadja Evelina Öppna ögon
E: Toddla T Instruction (Gallong Gyal) (feat. Alicai Harley)
E: Two Year Vacation I Forgot Your Name (But I Like It)
C: Andreas Johnson Army of Us
C: Jill Johnson Is It Hard Being a Man
D: Frida Green Beat ’Em Up
D: Gammal Blommor där du står
D: Jubel Teenage Minds
D: Pet Shop Boys Give Stupidity a Chance
D: Sheppard On My Way
D: The Avett Brothers Neapolitan Sky
Calvin Harris, Sam Smith Promises
Jill Johnson Is It Hard Being a Man
nrj Mark Ronson Nothing Breaks Like a Heart (feat. Miley Cyrus)
Sam Smith & Normani Dancing with a Stranger
Sami Innan du väcker mig (feat. Danny Saucedo)
Westlife Hello My Love
Andreas Johnson Army of Us

 


Radioreklamen minskade i januari – ”nedgången är överraskande”

Mediebyråernas förmedling av radioreklam minskade med 23,1 procent till 35,6 miljoner kronor i januari. Även TV-reklamen hade en negativ utveckling.

”Det är anmärkningsvärt att två breda massmedier, TV och radio, tappade under januari. Radio blev den stora förloraren med en minskning om 23,1 procent. Visserligen möter radio starka siffror från 2018, men förra året vid samma tid fanns inte de nationella licenserna som finns idag – nedgången är överraskande” säger Jochum Forsell, som är vice VD på IUM.

Totalt minskade mediebyråernas reklamförmedling med 2,6 procent.


Radio Monitor Airplay Chart vecka 6 2019

01
(01)
Ava Max  TRETTON VECKOR SOM ETTA
Sweet But Psycho  WMG  
02
(03)
Lady Gaga & Bradley Cooper  EN VECKA SOM ETTA
Shallow  UMG  
03
(02)
Smith & Thell
Forgive Me Friend  PGM  
04
(04)
Molly Sandén
Sand  SME  
05
(05)
Dean Lewis
Be Alright  UMG  
06
(08)
Panic! At The Disco
High Hopes  WMS  
07
(06)
Lukas Graham  EN VECKA SOM ETTA
Love Someone  UMG  
08
(10)
David Guetta & Sia  TIO VECKOR SOM ETTA
Flames  WMG  
09
(11)
Laleh
Tack förlåt  WMG  
10
(07)
Kygo & Sandro Cavazza
Happy Now  SME  

radiomonitor200pxFör mer information om Radio Monitor, se www.radiomonitor.com eller kontakta Annica Forsman (0708-27 45 89 eller annica@radiomonitor.com).


SR polisanmäler skolledning

När en reporter från P4 Kronoberg under tisdagen besökte en skola, ingrep en person från skolledningen. Situationen beskrivs av Sveriges Radio som hotfull. Personen från skolledningen försökte ta inspelningsutrustningen och läste anteckningar med källskyddat material. Reportern blev dessutom kvarhållen mot sin vilja.

SR väljer att polisanmäla händelsen.

”Vi som företag och jag som VD måste ta tydligt avstånd från sådana här händelser, annars sitter vi och tittar på medan normen för vad som är accepterat flyttas. Vi kan inte tillåta att våra anställda hindras från att göra sitt jobb på det vis som skedde idag” säger SR-s VD Cilla Benkö i ett pressmeddelande.

”Vi ser att hoten och våldet mot journalister ökar, både här hemma och utomlands och det kan vi inte låta gå obemärkt förbi. En av demokratins grundvalar är fria medier som kan utföra sitt uppdrag utan hot, hat eller andra begränsningar. I ett demokratiskt samhälle måste det också vara en självklarhet att stå upp för elevernas yttrandefrihat och rätt att tala med en reporter om de anser att saker inte fungerar som de ska på skolan” fortsätter Cilla Benkö.


Lyssnarsiffror vecka 6 2019

Station 2019-V06 2019-V05 2019-V04 2019-V03
Radio Total 72,1 72,2 71,7 71,9
Sveriges Radio 53,5 53,1 53,3 53,3
Kommersiell radio 38,6 39,5 38,0 37,9
Bauer Media 25,0 25,6 24,7 24,6
Nordic Entertainment 21,5 22,2 21,1 21,6
SR P1 15,0 14,5 14,7 15,2
SR P2 totalt 2,1 2,3 2,4 2,1
SR P3 9,3 9,4 8,7 9,0
SR P4 39,1 39,3 39,7 39,8
Mix Megapol 13,2 13,7 14,4 14,3
Rix FM 13,0 13,8 13,0 13,9
NRJ 8,7 8,7 8,1 8,0
Star FM 7,1 7,2 6,7 6,8
Rockklassiker 3,8 3,5 3,4 3,7

Sifforna redovisar daglig räckvidd.

kantarsifo
Mer:
Kantar Sifos sida om PPM


NENT får skjuta upp DAB+-start till 1 juli

NENT, Skärgårdsradion och DB Media får skjuta upp starten för sina nationella DAB+-sändningar till 1 juli.

Enligt det nya beslutet från Myndigheten för press, radio och TV ska 35 procent av befolkningen kunna ta emot DAB+-sändningarna 1 juli. Ett år senare ska 50 procent nås och 1 juli 2021 ska nätet vara utbyggt till en täckning på 70 procent av befolkningen. Samma datum och täckningar gäller för de regionala sändningarna.

NENT har begärt att få vänta med DAB-starten på grund av ”tekniska och organisatoriska utmaningar”.

”Myndigheten för press, radio och TV finner med hänsyn till de skäl som anförts för begäran om uppskov med sändningsstarten, jämte det faktum att övriga tillståndshavare har meddelats uppskov med sändningsstarten till den 1 januari 2020, att begäran ska medges” skriver MPRT i sitt beslut.


Bauer köper 15 brittiska stationer från Murdoch-ägda Wireless

Paul Keenan, VD för Bauer i Storbritannien och för Bauers radiostationer i Europa.

I sin tredje affär den här veckan, köper Bauer 15 lokala stationer i Storbritannien från Wireless Group.

Wireless är en del av Murdoch-kontrollerade News UK och har lokala stationer i Lancashire, Cheshire, Shropshire, Derbyshire, West Yorkshire, Staffordshire och södra Wales. Totalt når de 850 000 lyssnare i veckan.

Efter affären kommer Wireless att koncentrera sig på sina nationella stationer Talksport, Talksport 2, Talkradio och Virgin Radio samt på sin irländska radioverksamhet.

”Köpet av de lokala stationerna från Wireless är ännu ett bevis på att vi tror på Storbritannien och på radiobranschen. Bra innehåll och en växande publik har gjort att den britiska radions försäljning har ökat tre år i rad. När mediet digitaliseras och anpassas till nya sätt att lyssna, kan vi utvidga med nya och interessanta stationer för lyssnare och annonsörer. Det är en spännande tid att vara i ljudbranschen” säger Paul Keenan, som är chef för Bauer Media i Storbritannien och koncernens radiostationer i Europa.

Tidigare i veckan köpte Bauer lokala stationer från Celador Radio och Lincs FM Group. Mer om det här.


Minskad omsättning för NRJ Groups radioverksamhet

Franska NRJ Group omsatte 392 miljoner euro förra året. Det är 2,6 procent mer än under 2017. Men omsättningen i radioverksamheten minskade samtidigt med 2,3 procent till 235 miljoner euro.

Nedgången för radioverksamheten förklaras av NRJ helt med effekter av de gula västarnas demonstrationer i Frankrike och en förändring av hur NRJ i Norge drivs. Det senare drog ned omsättningen med 2,8 miljoner euro. Utan dessa två faktorer skulle omsättningen ha ökat något, skriver NRJ i sin kvartalsrapport.

NRJ Groups sändarbolag Towercast ökade under 2017 sin omsättning med 22 procent till 67 miljoner euro, medan TV-verksamheten växte med 4 procent till 91 miljoner.


DR-kanalerna P3, P4 och P5 får tydligare profiler

Gustav Lützhoft, radiochef på DR.

Den danska public service-radion DR skärper profilerna för sina tre breda kanaler P3, P4 och P5, som riktar sig till unga, vuxna respektive äldre lyssnare. Dessutom stärks det digitala utbudet, bland annat med en ny daglig nyhetspodd.

De nya kanalprofilerna presenterades igår onsdag och är en del av den besparings- och utvecklingsplan som trädde i kraft i höstas.

”Vi har länge känt att vi inte har gjort tillräckligt för den äldsta delen av befokningen, som har vuxit ifrån P4. Det är inte så att P5 inte varit en utmärkt kanal. Men som musikkanal gav den inte det innehåll som lyssnarna är vana vid från P4, bland annat regionala nyheter och journalistiska program om just deras liv och vardag. Därför introducerade vi vid årsskiftet P5 som den tredje målgruppsformaterade kanalen så att P3, P4 och P5 ligger som ett pärlband som avspeglar danskarnas liv och mediekonsumtion” säger DR-s radiochef Gustav Lützhoft.

Förändringarna kommer framförallt att höras i P3 och P5. P3 ska bli en ”kompromisslös ung kanal för sökande och nyfikna unga”, medan P4 är ”den samlande radiokanalen för vuxna danskar”. P5 riktar sig till mogna danskar, som lagt arbetslivet bakom sig men som fortfarande ”är engagerade och aktiva medborgare”.

Vid sidan av formatjusteringarna av P3 och P5, satsar DR även på att producera fler poddar och att se till att DR-s radioprogram finns på nya plattformar som röststyrda högtalare och streamingplattformar. Samma nyhetssändningar ska gå i alla kanaler, med undantag för P3 som behåller P3 Nyheder för unga. Dessutom lanseras en daglig nyhetspodd för vuxna, som komplement till den nyhetspodd för unga som redan kommer ut dagligen.


Storbritannien: Svag ökning för DAB, nedgång för webbradion

För ett år sedan blev det digitala radiolyssnandet större än det analoga i Storbritannien. Men ökningen för DAB och webbradio avstannade under fjärde kvartalet 2018, enligt ny statistik från Rajar.

Lyssnartidsandelen för de digitala plattformarna ligger på 52,6 procent, vilket är bara två tiondelar mer än kvartalet innan. På ett år har andelen dock stigit med 2,7 procentenhet.

DAB är den överlägset största digitala distributionsformen, med en andel på 38,3 procent (+0,2) av de lyssnade timmarna. Därefter följer internet med 9,4 procent (-0,2) och digital-TV med 5,0 procent (+0,3).

BBC-s andel av lyssnandet har minskat till 50,9 procent, vilket är 0,8 mindre än kvartalet innan och 1,9 procentenhet mindre än i slutet av 2017. De största heldigitala stationerna är BBC 6 Music med en marknadsandel på 2,1 procent och BBC Radio 4 Extra med 1,5 procent. De största heldigitala kommersiella stationerna är Bauer-ägda Absolute 80s (0,8) och Kisstory (0,7).


Radionytt på Twitter

Reklamstatistik

-23 %

Mediebyråbarometern, januari 2019

Radio Monitor Airplay Chart

01
(01)
Ava Max
Sweet But Psycho  WMG  
02
(03)
Smith & Thell
Forgive Me Friend  PGM  
03
(02)
Lady Gaga/Bradley Cooper
Shallow  UMG  
04
(05)
Dean Lewis
Be Alright  UMG  
05
(04)
Molly Sandén
Sand  SME  
06
(07)
Lukas Graham
Love Someone  UMG  
07
(10)
Kygo/Sandro Cavazza
Happy Now  SME  
08
(06)
Panic! At The Disco
High Hopes  WMS  
09
(11)
Bad Wolves
Zombie  TMB  
10
(17)
Lady Gaga
Always Remember Us This Way  UMG  

Listan sammanställs av Radio Monitor.

Radiojobb

Kalender

13 febWorld Radio Day.
13 febDigital Radio Summit, Geneve.
16 febBandit Rock Awards, Stockholm.
31 mar-2 aprRadiodays Europe, Lausanne.
11-12 apr25th EBU Radio Assembly, Sofia.
13 junPodcast Day, London.
27-28 augRadiodays Asia, Kuala Lumpur.
6-11 sepIFA, Berlin.
12-17 sepIBC2019, Amsterdam.
1 jan 2020Ny tillståndsperiod för Sveriges Radio.