Norska P4 synkar radioreklam med appar och sajter

radiosync

Norges största reklamradiobolag P4, som ägs av MTG, har lanserat ett sätt att synkronisera radioreklam med reklam på internet. Samtidigt som radiospoten sänds, visas annonser på bolagets egna sajter och appar men även på annonsutrymme som säljs via Facebook och Google.

Radiosync har tagits i bruk av alla radiostationer inom P4, som i dagsläget har fem rikstäckande radiokanaler via DAB-nätet.

”Vi har utvecklat delar av systemet själva, men med vissa delar har vi fått hjälp från det nederländska bolaget Mediasynced. Systemet är tillgängligt på alla våra radiokanaler, liksom våra 13 webbsajter och tio radioappar. Vi kan dessutom synka mot både Facebook och Googles annonsbörser i realtid” säger Rune Hafskjær, som är digitaldirektör på P4.

”En kund kan med andra ord dominera stora delar av Norge i ett givet antal minuter. Tanken är att vi både kan erbjuda en visuell returkanal till radions annonser och samtidigt öka return-of-investment eftersom annonserna får större effekt vid ökad påverkan på flera plattformar. Tester och fallstudier som vi har gjort hittills visar betydligt ökad benägenhet att klicka” fortsätter Rune Hafskjær.

Liknande system finns för TV i några länder och Mediasynced erbjuder även en lösning för radio mot Google och Facebook, men saknar kopplingen till egna sajter och appar.

Mer:
P4-s informationsfilm om Radiosync

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share