LYSSNA DIREKT:  Sveriges Radio P1 ¦ P2 ¦ P3 ¦ P4 ¦ P4 Plus ¦ P5 STHLM ¦ Din Gata ¦ P6 ¦ P2 Musik ¦ P3 Star ¦ Radioapans knattekanal ¦ P2 Klassiskt ¦ SR Sápmi ¦ SR Sisuradio ¦ P2 Världen ¦ P4 Blekinge ¦ P4 Dalarna ¦ P4 Gotland ¦ P4 Gävleborg ¦ P4 Göteborg ¦ P4 Halland ¦ P4 Jämtland ¦ P4 Jönköping ¦ P4 Kalmar ¦ P4 Kristianstad ¦ P4 Kronoberg ¦ P4 Malmöhus ¦ P4 Norrbotten ¦ P4 Sjuhärad ¦ P4 Skaraborg ¦ P4 Stockholm ¦ P4 Sörmland ¦ P4 Uppland ¦ P4 Värmland ¦ P4 Väst ¦ P4 Västerbotten ¦ P4 Västernorrland ¦ P4 Västmanland ¦ P4 Örebro ¦ P4 Östergötland ¦ NENT Rix FM ¦ Star FM ¦ Bandit Rock ¦ Lugna Favoriter ¦ Power Hit Radio ¦ Bauer Media Group Mix Megapol ¦ Svensk Pop ¦ Lugna Klassiker ¦ Mix Megapol Göteborg ¦ NRJ ¦ Rockklassiker ¦ The Voice ¦ Radio 107.5 ¦ Vinyl FM ¦ Kommersiell radio Retro FM (Malmö) ¦ Närradio Fun Radio (Malmö) ¦ Guldkanalen (Helsingborg) ¦ Guldkanalen (Malmö) ¦ Hit City (Landskrona) ¦ Karlstads Nya Radio ¦ Pop & Rock (Vännäs, Lycksele, Uppsala) ¦ Radio Active (Ystad) ¦ Radio Prime (Strömstad) ¦ Radio Siljan (Mora) ¦ Radio Viking (Ekerö) ¦ Rocket 95.3 (Stockholm) ¦ Skärgårdsradion (Värmdö) ¦ Sveriges Kristna Radio (Stockholm, Södertälje, Kristianstad) ¦ Studentradio Pite FM ¦ Radio AF (Lund) ¦ Radio Båstad ¦ Studentradion 98,9 i Uppsala ¦ Webbradio BPM Malmö ¦ Country Rocks ¦ Dansbandsdax ¦ Dansbandskanalen ¦ Guldkanalen 60-tal ¦ Guldkanalen 70-tal ¦ Guldkanalen 80-tal ¦ Guldkanalen 90-tal ¦ Radio 50 Plus ¦

Johan Lindström, Östra Förstadsg. 17D, 21131 Malmö.
Tel: 0704-91 33 94 (fr 10/3). E-post: johan@radionytt.se.

Nya frekvenser för kommersiell radio

Norge: Politisk majoritet för att ersätta TV-avgiften med medieskatt

stortinget

En stor politisk majoritet i Norge vill förändra finansieringen av public service.

Alla partier i stortingets kulturutskott, förutom Fremskrittspartiet, vill använda en modell liknande den som redan har införts i Finland. Det innebär att TV-avgiften ersätts med någon form av medieskatt som inte ska ingå i statsbudgeten. Skatten ska även gå till presstöd och annat stöd till medier. Utskottet ber regeringen att ta fram ett förslag redan före årets slut.

Dessutom föreslår de sju partierna i överenskommelsen att NRK ska förbjudas sälja reklam på webben och att public service-uppdraget ska fördjupas och preciseras. Ett krav på att NRK ska finnas på plats i alla fylker (motsvarande län eller regioner) ska skrivas in i avtalet, liksom att NRK ska bidra till mediemångfalden. Kvoten för norsk musik i NRK-s radiokanaler ska höjas från 35 till 40 procent och NRK ska ta ett större ansvar för att lyfta fram nya talanger och artister, även på regional nivå. Minst 35 procent av programbudgeten ska gå till externa produktioner 2016-2017, en kvot som höjs till 40 procent för perioden 2018-2020.

När det gäller hur NRK styrs vill partierna ha en svensk modell med en ägarstiftelse för att skapa större avstånd mellan regeringen och journalistiken. NRK-s avtal ska gälla i fyra år och NRK ska få ”goda ramvillkor” som gör att företaget kan kompenseras för pris- och löneutvecklingen.

En annan nyhet i överenskommelsen är att TV2, som motsvarar svenska TV4, ska få bidrag till sina nyhetssändningar.

Partierna skriver i sin överenskommelse även att det inte är NRK-s fel att kommersiella medier, och särskilt då dagstidningarna, har problem.

”NRK-s starka positon har skapat en debatt där det hävdas att NRK har blivit så dominerande på den norska mediemarknaden att företaget tränger bort kommersiella medier. De kommersiella aktörerna argumenterar för att NRK-s starka närvaro på nätet utgör en fara för mediemångfalden, eftersom NRK försvagar den ekonomiska grunden för de kommersiella aktörerna. Särskilt gäller detta när NRK erbjuder en gratis nyhetstjänst på nötet” skriver partierna.

”Samtidigt är NRK idag mindre, inte mer, dominerande på den norska mediemarknaden än historiskt. Det vore ett stort felslut att skylla ett starkt NRK för den svåra situation som särskilt papperstidningarna är i. Tvärtemot är det viktigt med en mediepolitik som kan tillvarata både starka tidningsredaktioner och ett starkt NRK i möte med en tuff internationell konkurrens på TV, nätet och sociala medier” fortsätter de.

Läs hela dokumentet som PDF här.


Comments are closed.

Radionytt på Twitter

Reklamstatistik

+23,9 %

Mediebyråbarometern, september 2018

Radio Monitor Airplay Chart

01
(02)
Chris Kläfford
What Happened to Us  UMG  
02
(03)
Ina Wroldsen
Strongest  SME  
03
(05)
Bad Wolves
Zombie  TMB  
04
(01)
Sandro Cavazza
High With Somebody  UMG  
05
(06)
David Guetta/Sia
Flames  WMG  
06
(04)
Ava Max
Sweet But Psycho  WMG  
07
(09)
Lukas Graham
Love Someone  UMG  
08
(16)
Ariana Grande
No Tears Left to Cry  UMG  
09
(08)
Dean Lewis
Be Alright  UMG  
10
(10)
Eleni Foureira
Fuego  SME  

Listan sammanställs av Radio Monitor.

Radiojobb

Kalender

16 novKantar Sifos lokala lyssnarmätning.
1 janNENT, DB Media och Skärgårdsradion startar DAB+-sändningar.
31 mar-2 aprRadiodays Europe, Lausanne.
13 junPodcast Day, London.
1 jan 2020Ny tillståndsperiod för Sveriges Radio.