Norge: Intäkterna för reklamradion minskade 10 procent

De nationella reklamradiobolagen i Norge drabbades förra året av minskad reklamförsäljning. Det visar en rapport från myndigheten Medietilsynet.

Intäkterna från reklam gick ned med 45 miljoner till 530 miljoner norska kronor. Den huvudsakliga anledningen är övergången till DAB+, som har gjort att lyssningen har minskat. De totala intäkterna för de stora reklamradiobolagen Bauer Media och P4-Gruppen (NENT) minskade med 10 procent förra året. Vinsten för den kommersiella radion gick ned från 71 miljoner 2017 till 48 miljoner 2018 och vinstmarginalen från 11,9 till 9,1 procent.

”Deras lönsamhet var bra i perioden 2014 till 2017, men 2018 minskade radiobolagens intäkter med över 10 procent, vilket motsvarar 62 miljoner kronor, och lönsamheten försvagades. Likväl hade de nationella radiokanalerna en bättre lönsamhet än TV under de senaste fem åren” skriver Medietilsynet.

De nationella radiokanalernas reklamförsäljning var högre förra året än 2014 (510 miljoner), 2015 (514) och 2016 (520).

Däremot går det bättre för de lokala radiostationerna. De ökade sina reklamintäkter med 2 procent till 98 miljoner kronor. Lokalradion utanför storstäderna, som fortfarande får sända på FM, stod för 97 av de 98 miljonerna och ökade sina reklamintäkter med 25 procent. En stor intäktskälla för lokalradion är bingoverksamhet, som drog in 50 miljoner. Dessutom kom det in 14 miljoner i gåvor till lokalradion. Totalt omsatte den lokala radion 193 miljoner kronor, medan det totala resultatet blev en förlust med 2,5 miljoner. Lönsamheten har minskat eftersom sändningskostnaderna ökat med 5 miljoner på grund av nya kostnader för DAB-sändningar.

Mer:
Økonomien til norske kringkastarar 2014 – 2018 (PDF)

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share