22 dec 2009 16:03
MTG storsatsar på P5-lansering
MTG gör en stor kampanj för sitt nya norska nätverk P5. 16 miljoner kronor kostar den första kampanjen, som inleddes under måndagen.
P5 börjar sända efter nyår i Norges fyra största städer: Oslo, Bergen, Trondheim och Stavanger. Med positioneringen ”Byens største hits” riktar sig P5 till en yngre målgrupp än den rikstäckande systerkanalen P4 och fokuserar på lokalt producerade program för en storstadspublik.
”Vi ska använda tiden fram till 4 januari för att skapa uppmärksamhet och intresse för nya P5. Vårt mål är att många lyssnare ska känna till namnet på kanalen och glädja sig över att det kommer en ny radiokanal till staden. Vi använder kanalens röda färg tydligt i allt material och man kan säga att vi ska måla storstäderna röda” säger Nils Sejersted, marknadschef på P4 och P5, i ett pressmeddelande.
P5-kampanjen går utomhus i de fyra städerna, på TV i kanalerna TV Norge, Fem, TV3 och Viasat 4 samt i kvällstidningen VG. I samband med sändningsstarten kommer nya stortavlor och reklamfilmer. Totalt kostar lanseringskampanjen 16 miljoner norska kronor (20 miljoner svenska kronor). Kampanjen har gjorts av Try Reklamebyrå, som flera gånger har utsetts till Norges bästa reklambyrå.