Jesse Thorn: "Nu är alla dina konkurrenter"

jessethorn2

Jesse Thorn gör programmet Bullseye på det amerikanska public service-nätverket NPR men ligger även bakom 20 poddprogram. På Radiodagen berättade han om skillnaderna mellan att göra radio och podd.

Efter en tid inom studentradion i Santa Cruz startade Jesse Thorn ett poddprogram, som växte från hundratals till tusentals lyssnare. Han upptäcktes därefter av NPR, där han nu gör programmet Bullseye som sänds av 60 stationer. Men det är genom podcasts han får större delen av sin inkomst.

”Jag blev kontaktad av NPR som hade en tabell som visade att jag kunde tjäna 10 000 dollar första året på podcasten och 30 000 efter några år. Jag tyckte att det borde kunna göras på ett bättre sätt. Jag startade ett poddradionätverk och lever nu på poddradio” säger Jesse Thorn.

Podd kan ha ett mer nischat innehåll än direktsänd radio och behöver inte vara övertydligt eftersom man inte ska nå alla. Radion måste även ta hänsyn till att alla inte finns med från början av programmet. Men podd har också en nackdel genom att inte vara direktsänt.

”En vän till mig, som gör programmet History Palace, beskrev det som att folk lyssnar till radio som de använder vattenkranen. Innehållet som rinner ut är vad de får. Det är en stor skillnad mellan att välja aktivt och passivt och det är skillnaden mellan att producera för podd och radio” säger Jesse Thorn.

”Tänk på hur du skriver manus för radio, det ska vara ett enkelt språk. Lyssnarna kan inte spola tillbaka och man måste därför vara säker på att alla förstår allt. Vad betyder det då när lyssnarna är med från början och kan spola tillbaka? Radio är ofta direktsänt eller försöker låta direktsänt, vilket ger en extra känsla av närvaro. Med podd kan man inte använda den känslan” fortsätter Jesse Thorn.

Podd är också lite krångligare att lyssna på än direktsänd radio. Men det gör att lyssnarna när de väl gjort valet att prenumerera på en podd också blir mer trogna.

”Podd är något man hittar och väljer, lyssnarna gillar den ton ett program har och blir trogna. Det är svårare att lyssna på podd, även om det blivit enklare och nu också finns på mobilen. Man måste installera en app och gå igenom olika programlistor. När du väl prenumererar på en podd innebär det ett större åtagande än att byta station på radion. Det är en mycket djupare relation och en annan typ av val. I slutändan är radio något du tycker är OK och inte stör dig, vilket gör att du när du producerar radio främst försöker undvika att folk stänger av radion. När du gör podd vill du istället göra något som lyssnarna verkligen vill ha” säger Jesse Thorn.

Medan radio oftast sänds lokalt eller regionalt, kan en podd rikta sig till ett helt språkområde. Det går därför att vara väldigt nischad. Podd har även en flexibilitet när det gäller längd på avsnitt eller hur många avsnitt som ska göras. Som exempel nämner Jesse Thorn succén Serial. Det är också billigt att producera podd. Jesse Thorn sålde sin gamla bil för 1 500 dollar och kunde köpa alla utrustning han behövde för att göra sin första podd. Nu skulle han kunna få motsvarande utrustning för 300 dollar, säger han. Det innebär att allt fler kan ge sig in i branschen.

”Alla är nu dina konkurrenter men samtidigt är hela ditt språkområde nu din marknad. Några av de som kommer fram kommer att bli de största medievarumärkena i världen. Man måste göra nichat material som är specifikt och berör folk. Det finns fortfarande fenomen som berör många, som Superbowl i USA och Eurovision Song Contest i Europa, men det finns bara några få sådana evenemang kvar. Du får se det som att du siktar på en mindre del av en större kaka” säger Jesse Thorn.

Foto: Micke Grönberg/Sveriges Radio.
Artikeln är ursprungligen publicerad på radiodagen.se.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share