IRM: ”Kraftig uppgång” för radion

Efter en nedgång under fjärde kvartalet 2008 och hela 2009, växer nu reklammarknaden igen. Det skriver Institutet för Reklam- och Mediestatistik i sin senaste kvartalsrapport.

Under första kvartalet hade reklammarknaden en tillväxt på nästan 4 procent. Totalt såldes det reklam för 6,8 miljarder kronor, vilket är 250 miljoner mer än under första kvartalet 2009.

Radion är en av vinnarna och har ”vänt nedgången till en kraftig uppgång” under första kvartalet, enligt IRM som dock inte publicerar några försäljningssiffror för radion i sitt pressmeddelande. Däremot framgår att radions andel av reklammarknaden har ökat från 2 till 2,1 procent.

”Att reklammarknaden redan nu visar tydliga tecken på vändning vittnar om en underliggande tillväxtkraft på marknaden som återkommer när förtroendet för ekonomin kommer tillbaka” säger IRM-s VD Magnus Anshelm i pressmeddelandet.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share

One Ping

  1. Pingback: Tweets that mention IRM: ”Kraftig uppgång” för radion - RADIONYTT.SE -- Topsy.com

One Comment