Hälften av britterna lyssnar digitalt

Hälften av britterna (49,6 procent) lyssnar på olika former av digital radio under en genomsnittlig vecka. Det visar den senaste lyssnarmätningen från Rajar. Som andel av lyssnandet är de digitala radioformerna nu uppe i 34,3 procent, vilket är en uppgång med 5,1 procentenheter på ett år.

DAB är den största digitalradioplattformen och står ensam för 22,5 procent (+3,4) av lyssnandet. Därefter följer digital-TV med 5 procent (+0,6), internet och appar med 5 procent (+1,1) och övriga plattformar med 1,8 procent (oförändrat).

44,3 procent av befolkningen i Storbritannien har nu tillgång till en DAB-mottagare, vilket innebär en uppgång med 1,7 procentenheter på ett år.

BBC står för 55,7 procent (+0,3) av radiokonsumtionen i Storbritannien, medan nationella kommersiella stationer minskar till 4,1 procent (-0,4).

Den största radiokanalen i Storbritannien är fortfarande BBC Radio 2, som har en marknadsandel på 17,7 procent (+0,9). BBC Radio 4 går upp till 12,8 procent (+0,9) och BBC Radio 1 minskar till 6,7 procent (-1,5). På den kommersiella sidan är Heart störst med 4,8 procent (-0,2) före Capital med 3,9 procent (-0,3) och Classic FM med 3,8 procent (+0,3).

BBC Radio 1-s morgonshow har förlorat en miljon lyssnare i veckan sedan Nick Grimshaw tog över efter Chris Moyles. Resultatet – 5,8 miljoner lyssnare i veckan – är det lägsta på över ett decennium för Radio 1 på morgonen. Samtidigt ökar kollegan Chris Evans på BBC Radio 2 sin morgonpublik med 600 000 till 9,8 miljoner.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share