LYSSNA DIREKT:  Sveriges Radio P1 ¦ P2 ¦ P3 ¦ P4 ¦ P4 Plus ¦ Din Gata ¦ P6 ¦ P2 Musik ¦ Radioapans knattekanal ¦ SR Sápmi ¦ SR Sisuradio ¦ P4 Blekinge ¦ P4 Dalarna ¦ P4 Gotland ¦ P4 Gävleborg ¦ P4 Göteborg ¦ P4 Halland ¦ P4 Jämtland ¦ P4 Jönköping ¦ P4 Kalmar ¦ P4 Kristianstad ¦ P4 Kronoberg ¦ P4 Malmöhus ¦ P4 Norrbotten ¦ P4 Sjuhärad ¦ P4 Skaraborg ¦ P4 Stockholm ¦ P4 Sörmland ¦ P4 Uppland ¦ P4 Värmland ¦ P4 Väst ¦ P4 Västerbotten ¦ P4 Västernorrland ¦ P4 Västmanland ¦ P4 Örebro ¦ P4 Östergötland ¦ NENT Rix FM ¦ Star FM ¦ Bandit Rock ¦ Lugna Favoriter ¦ Power Hit Radio ¦ Bauer Media Group Mix Megapol ¦ Svensk Pop ¦ Lugna Klassiker ¦ Mix Megapol Göteborg ¦ NRJ ¦ Rockklassiker ¦ The Voice ¦ Radio 107.5 ¦ Vinyl FM ¦ Kommersiell radio Retro FM (Malmö) ¦ Närradio Dixie Radio (Stockholm) ¦ Fun Radio (Malmö) ¦ Guldkanalen (Helsingborg) ¦ Guldkanalen (Malmö) ¦ Hit City (Landskrona) ¦ Karlstads Nya Radio ¦ Pop & Rock (Vännäs, Lycksele, Uppsala) ¦ Radio Active (Ystad) ¦ Radio Prime (Strömstad) ¦ Radio Siljan (Mora) ¦ Radio Viking (Ekerö) ¦ Rocket 95.3 (Stockholm) ¦ Skärgårdsradion (Värmdö) ¦ Sveriges Kristna Radio (Stockholm, Södertälje, Kristianstad) ¦ Studentradio Pite FM ¦ Radio AF (Lund) ¦ Radio Båstad ¦ Studentradion 98,9 i Uppsala ¦ Webbradio BPM Malmö ¦ Country Rocks ¦ Dansbandsdax ¦ Dansbandskanalen ¦ Distfm.se ¦ Guldkanalen 60-tal ¦ Guldkanalen 70-tal ¦ Guldkanalen 80-tal ¦ Guldkanalen 90-tal ¦ Kanal Rewind ¦ Radio 50 Plus ¦

Danmark: Ljudstreaming ikapp sociala medier

Streamad radio – inklusive poddar – och musik ökar starkt och står nu för en lika stor del av danskarnas medieförbrukning som sociala medier. Det är en av slutsatserna från rapporten Medieutviklingen 2019, som har sammanställts av DR Medieforskning.

Ljudstreamingens andel har stigit från 6 till 10 procent sedan 2018. Radion har minskat sin andel något från 21 till 20 procent och antalet lyssnade minuter per dag har minskat med 3 minuter till 104 minuter.

Medan ljudinnehållet ökar i popularitet, minskar andelen för rörliga bilder. Linjär TV går ned från 33 till 30 procent och streamad TV och film ligger kvar på 15 procent.

I åldersgruppen 15-31 år är ökningen för ljud ännu tydligare. Ljudstreamingen har ökat från 13 till 21 procent av mediekonsumtionen på bara ett år och är nu betydligt större än den traditionella radion i gruppen. Lägger man dessutom till vanlig radio är ljudet uppe i 32 procent, bara tre procentenheter mindre än totalsiffran för TV och streamad rörlig bild.

En annan siffra från rapporten visar att poddarnas veckoräckvidd har ökat från 18 till 24 procent, vilket innebär en ökning med 50 procent på ett år. Traditionell radio når 92 procent varje vecka – exakt samma resultat som 2018. 42 procent av lyssnandet sker digitalt via DAB eller internet. DAB-radions veckoräckvidd är 36 procent.

Mer:
Medieutviklingen 2019

REKLAMSTATISTIK

+13,7 %

Mediebyråbarometern, januari 2020

RADIOJOBB

KALENDER

12 feb EBU Digital Radio Summit, Geneve.
13 feb World Radio Day 2020.
29-31 mar Radiodays Europe, Lissabon.
23 apr Guldägget.
16 jun Podcast Day, London.
2-3 sep Radiodays Asia, Kuala Lumpur.
17 sep Radio- och poddagen 2020, Stockholm.
29-30 okt Radiodager, Oslo.