Clear Channel: Mindre radioreklam, högre vinst

USA-s största kommersiella radiobolag Clear Channel ökade både omsättningen och vinsten förra året, trots att försäljningen av radioreklam gick ned.

Clear Channels radiodivision, som numera heter Clear Channel Media and Entertainment, omsatte 2,99 miljarder amerikanska dollar (19,9 miljarder kronor) under 2011. Det är 4 procent mer än året innan.

Men det var inte radioreklamen som låg bakom det förbättrade resultatet. Försäljningen av radioreklam gick ned både på nationell och på regional nivå. Istället är det nya inkomstkällor som trafikinformation, webbsajter och internetradioplattformen Iheartradio som har bidragit till uppgången.

Vinsten för Clear Channel Media and Entertainment steg med 5 procent till 1,16 miljard amerikanska dollar (7,7 miljarder kronor).

Koncernen CC Media Holdings, som också äger en stor division för utomhusreklam, omsatte totalt 6,16 miljarder dollar (40,9 miljarder kronor) vilket innebär en uppgång med 5 procent. Vinsten steg med 10 procent, framförallt tack vare förbättrat resultat utanför USA.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share